Prøvekjørt: Beulas Glory

En luksussbuss med 50 komfortable ISRI seter, enormt med bagasjeplass og et førermiljø i øverste klasse. Og i tillegg 1,2 millioner kroner under det en Setra S517HDH koster. Vi bare måtte prøve denne på norske veier.

Bussmagasinet har prøvekjørt Beulas Glory 26.500 med en lengde på 13,9 meter. Bussen er utstyrt med MAN D26 Euro VI motor på 500 hester og ZF As-Tronic 12 girs automatisert manuell girkasse.

Vi møter Arne Johan Fossum med sin nesten splitter nye Beulas Glory utenfor Thon Hotel Opera en flott aprildag. Han har nettopp kommet med Color-Line fra Kiel etter en blomstertur til Holland. Selve historien om hvordan busseieren fra Sande utenfor Drammen har utviklet sitt merkenavn og i dag er eier av norges eneste Beulas Glory kan en lese i Bussmagasinet 3/2018 som utkommer i juni. Men her skal dere få en tilbakemelding om opplevelsen av å kjøre bussen.

Som mange kanskje husker fra Busworld i Kortirjk for noen måneder siden, så dukket det opp en norsk buss inne i en av utstillingshallene. En kobberfarget spanskbygget Beulas Glory med Arne Johans Bussreiser på siden. Et bussmerke som for mange har vært relativt ukjent her i Norge. Men samtidig ganske så kjent i vårt naboland Sverige. Her er det ikke mindre enn 100 eksemplarer av Beulas på veien, de fleste i ekspresstrafikk. Så erfaringen og servicenettverket er godt utbygget like over grensen.

Andreas Nilsson fra Skeppsbrons Buss AB

De av oss som er kjent med Beulas har fått med oss at det ble ny importør i Sverige for noen få år siden. I dag er det Skeppsbrons Buss som importere og server disse bussene. For Arne Johan er dette en enkel sak. Skeppbrons Buss har verksted i Gøteborg, ikke så mange timer kjøretur fra Sande. Og alt som har med drivlinjen å gjøre tar MAN verksted her i Norge seg av.

Førersetet og førerplassen er komfortabel. Setet har blitt flyttet på litt etter at bussen kom til Norge. Nå passer dette bedre til nordiske sjåfører. Og en sitter godt. Det er lett å få oversikten over knapper og instrumenter. Håndbremsen er plassert ned på venstre side, men ikke ideelt med tanke på at dette også er en nødbrems. Førerdør, ja, denne har faktisk førerdør! Det er den døren sjåføren bruker mest for å slippe å gå tvers gjennom bussen. Og siden taket i denne 1 1/2 dekkeren er ganske lavt ved førerplass, så blir det enklere å bare ta korteste vei ut. Førerdøren er også en fin rømningsvei om bussen skulle legge seg på venstre side ved et eventuelt uhell.

På Arne Johans sin buss så er speilene plassert på A-stolpe og passasjerdør. En ser godt alt som skjer bakover, men en får dessverre stor blindsone. Det krever mer fokus fra sjåførens side, spesielt når en kjører i bygater. Ut over det, så er det en god arbeidsplass. Denne bussen kom til Norge med dobbet guidesete, men dette ble endret på. I dag er det et enkelt sete som har god komfort. En har god utsikt og en behøver ikke å reise seg fra sete om noen skal av eller på bussen. Den store doble fremdøren gir god adkomst til trappen. Men det mangler oppevaringsplass for guiden. Ikke en gang en koppeholder har Beulas unnet guiden. Uansett skal en få pluss for den nye trådløse mikrofonen som har god lyd og som guiden kan ta med seg opp når han eller henne snakker til de sine gjester.

Beulas Glory kan fås med rullestolfeste i gulvet like ved siden av føreren, men Arne Johan har ikke valgt dette i sin buss. For de som velger denne løsninger, så slipper en heis, da en kan trille rett inn på den aller beste plassen i bussen.

Arne Johan har valgt å ha et sete ledig like bak førerstolen. Her kan de som ønsker å snakke med han eller guiden ha mulighet til å sikre seg med sikkerhetssele mens praten går. Så på hans turer selges kun de 50 setene som er oppe i passasjerdelen av bussen.

Må også legge til at denne bussen er utstyrt med 360 graders videosystem rundt bussen. Men bildet er for lite på skjermen til å kunne benyttes når en kjører i trange gater. Her fungerer tradisjonelle hjørnekameraer, som aktiveres med blinklysbryter bedre. Ryggekamera på 2-din spilleren gir god oversikt bakover. I tillegg er det tre kameraer i passasjerdelen av bussen som sjåføren kan veklse mellom. Og skal det vises noe på skjermene i bussen, så finnes det HDMI inngang ved førerplassen i tillegg til hele 3 MP3 spillere for lagring av musikk.

I passasjerdelen så legger en med en gang merke til de solide og behagelige setene. Dette er av merke ISRI. Vi er fra tidligere kjent med førerstol fra denne leverandøren, men de lager også meget gode passasjerstoler. Stoler som gir god støtte for rygg, nakke og ikke minst hofter. Og i Arne Johans buss så sitter også guiden i en ISRI stol. Ikke et klappsete som dessverre finnes i mange turistbusser.

Passasjerene i bussen til Arne Johan har god utsikt både fremover, til siden og oppover. Det er glass i fremre del av bussen. Klimaanlegget på taket gjør at dette glasstaket dessverre ikke går hele veien bak. Og selv om bussen ser veldig mørk ut fra utsiden, så er utsikten ut av vinduene relativt greit. Glasstaket er med å gir masse lys inn, så en unngår å se reflekser i vinduer, som er ofte ser på andre busser med så mørke vindusruter.

Det er viktig å nevne sikkerhetsselene i ISRI setene. De er selvjusterende og ruller seg alltid fint inn. ISRI har valgt å bygge inn hele rullemekanismen øverst i seteryggen. Når en tar på seg selen, så trekker en den litt ekstra ut. Så justerer den seg pent til skulderen i det den ruller tilbake. Den stritter heller ikke i mot når en bøyer seg fremover eller til siden. En løsning andre stolleverandører burde sett litt nærmere på.

Trappen til midtdøren er kanskje så bratt, men dette skyldes at en sitter relativt høyt oppe i denne bussen. Og Arne Johan sier han savner et ekstra trinn nede, slik som han ser flere andre tilbyr. Hans passasjerer har bemerket at det er litt for stort steg opp fra marken når en ikke står inntill en kantstein. Øverst i trappen finnes et funksjonelt kjøkken med kaffemaskin og pølsekoker. Kjøleskap finnes midt i fremste trapp.

Men hva med bagasjeromskapasiteten på denne bussen? Siden dette er en halvannendekker så har en mer bagasjerom enn en trenger til de aller fleste turene. Men en kan vist aldri få nok plass, skal en tro Arne Johan. Til hans mange Ullared-turer gjennom året, så hekter han på en ekststra henger bak bussen. På begge sider så er lukene elektriske og når en skal kjøre, så lukkes alle luker og dører så snart håndbremsen løses ut. Dørbremsen holder deg igjen fra å kjøre frem til både luker og dører er gått i lås. Enkelt og faktisk ganske så genialt.

Denne 13,9 meter langde busser med en høyde på fire meter inkludert klimaanlegg ligger godt på veien. Bussen har MAN EfficientCruise med avstandsholder og utrulling. Systemet fungerer bra og en kan spare mye drivstoff ved at bussen ruller langt på tomgang. Som tidligere nevnt så har en god oversikt i de store speilene på bussen. Og når en skal svinge, så ser en godt ut av sideruter som på denne bussen går et stykke bak sjåførplassen, slik at en kan se om noen ligger i blindsonen.

Det er også en fordel å sitte lavt når en skal gjennom kryss og rundkjøringer. En ser nøyaktig hvor en har både forhjul og boggihjul i bussens sidespeil, så en kan plassere seg pinlig nøyaktig når en svinger rundt. Det er litt lett å bli blendet av motgående biler når en sitter så lavt, men fordelene er flere. Kan også legge til at en sjeldent har behov for å trekke ned solskjerm, da gulvet til andre etasjen blir som en solskjerm.

Busseier Arne Johan Fossum

Teknisk data:

Beulas Glory

Seter: 50+1+1+1

MAN D26.500

ZF As-Tronic 12 AMT

Lengde: 13,9 meter

Høyde: 4,0 meter

Egenvekt: 17,345 kg

Maks foraksel: 8.000 kg

Maks boggi: 20.250 kg

Totalvekt: 27.500 kg

Dekk: 315/80R22,5

Felger: Alcoa aluminiumsfelger

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.