Premiere: Mercedes-Benz Intouro K hybrid

I løpet av påskeuken har Daimler Truck lansert både en ny Mercedes-Benz Intouro-variant og et nytt hybridsystem for Intouro-serien.

Den nye Intouro K er en kortere variant på 10,75 meters lengde. Med kompakt utførelse og liten svingradius hevder Daimler Truck at dette er bussen for trange byer og svingete fjellveier. Bussen er utstyrt med den kompakte OM 936-motoren på 7,7 liter med et effektuttak på 299 eller 354 hk.

Det nye hybrid-systemet som Daimler Trucks har lansert i Intouro K, kan leveres i alle toakslede Intouro-varianter med automatgirkasse. Det er snakk om et 48 Volts anlegg med en ytelse på 14 kW (19 hk) og et dreiemoment på 220 Nm. Strømmen som produseres under bremsing, lagres i såkalte superkapasitorer. I motsetning til konvensjonelle batterier, egner disse seg for hurtig lading og utlading. En enkelt nedbremsing fra 50 km/t til stillstand er nok til å fullade superkapasitorene. Den elektriske kapasiteten brukes som «hjelpekraft» under igangkjøring og ved akselerasjon. Hensikten er tosidig. Man klarer seg med en litt mindre motor, og man sparer drivstoff. Drivstoffbesparelsen skal være på inntil 5 prosent i intercity- og forstadskjøring.

Det totale hybrid-systemet, inklusive elektrisk motor, inverter, superkapasitorer og en ekstra radiator for vannkjøling av det elektriske systemet veier bare 254 kg og har dermed liten innvirkning på nyttelasten. Hybrid-systemet arbeider med 48 Volt og går dermed inn under lavvolts-systemer som ikke krever spesiell elektrisk kompetanse på verkstedet.

Det er fortsatt en lang vei å gå til all busstransport er elektrifisert ved hjelp av batterier eller brenselceller. Intouro er først og fremst en allround-buss beregnet for rute- og turkjøring i områder og under forhold hvor ren elektrisk drift er vanskelig å få til. Under slike forhold er hybridsystemene på sin plass for å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp og dermed være en del av løsningen frem mot et grønt skifte.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.