Historiske busser i den skjønne gamlebyen

Fra 13. til 15. mai kan bussentusiaster se til Bad Mergentheim i Baden-Württemberg i Tyskland. Da arrangeres den åttende «Internationale Oldtimer Bustreffen» i gamlebyen.

Bussveteraner fra hele Europa pleier å komme på arrangementet. Spesielt på søndag 15. mai er det ventet rundt 3.000 besøkende til markedsplassen og de kringliggende gatene i den gamle byen.

– Endelig kan gamle busser fra flere land i Europa samles i den vakre gamlebyen, og vi hilser dem hjertelig velkommen sammen med deres lidenskapelige eiere, sier overborgermester Udo Glatthaar. – Her kan man oppleve design og teknologi, pluss nostalgisk teft og mange spennende historier som bussene og menneskene som kjører dem allerede har opplevd. Et fint utgangspunkt for å oppdage bybildet formet av den teutoniske orden, inkludert slottet – eller for å fordype seg i våre blomstrende oaser i slottsparken og spaparken, sier han.

Siden det første veteranbiltreffet i 1998, som ble holdt for å markere jubileet for «100 år med Kraftpostlinie», har busser og eldre sjåfører reist til Tauberdalen hvert fjerde år med modeller fra kjente merker som Neoplan, Borgward, Setra, Mercedes-Benz eller Volvo . Bussene kommer fra Østerrike, Sveits og nå sist fra Sverige. En grønn «International Harvester» fra 1923 er notert i historiebøkene som det eldste kjøretøyet til dags dato som har kjørt inn i Bad Mergentheim.

På grunn av pandemien skulle det gå seks i stedet for fire år siden det forrige busstreffet. Selv om rammebetingelsene foreløpig er vanskelige, regner Bad Mergentheim med 60 historiske busser. Konrad Auwärter (nest eldste sønn av Gottlob Auwärter, grunnleggeren av det som skulle bli Neoplan i 1935) er bindeleddet mellom byen Bad Mergentheim og bussindustrien. På veteranbusstreffet i Bad Mergentheim andre helgen i mai vil busspioneren Konrad Auwärter møte tallrike nostalgikere.

En av dem er Josef Albrecht. Den lidenskapelige samleren fra Aalen eier fem veteranbusser fra ulike tidsepoker – en rød- og hvitstripet Mercedes-buss fra 1963, for eksempel. Bussen som heter «Sonja» har 110 hk, 34 seter og er et blikkfang rett og slett på grunn av de store vinduene. Albrecht reiser til Bad Mergentheim i «Pia», en mørkegrønn Renault fra 1926. Kjøretøyet har 67 hk og når en toppfart «på 40, kanskje 42 kilometer i timen», ifølge Albrecht.

Som illustrasjonsbilde viser vi her Neoplan SH30 fra 1956. (Foto: Konrad Auwärter GmbH & Co. KG)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.