På vei til Ukraina med fullastet turbuss

Søndag morgen var turbussen til Arendal Turbiler lastet klar for å reise ned til Ukraina. Sammen med en gruppe frivillige og Redaktør Tom Terjesen ble nesen satt østover. Målet er å levere innsamlet utstyr og hente 41 flyktninger.

Bussmagasinets redaktør Tom Terjesen samarbeider frivillig og ulønnet som sjåfør på turen og i tillegg skal reisen dokumenteres. Det viktige arbeidet som mange turbusselskaper og frivillige organisasjoner gjør kommer alt for dårlig frem i media. Og mye av dette arbeidet er også blitt frarådet eller motarbeidet fra myndighetenes sin side.

Men viktigheten av å hjelpe medmennesker bør alltid komme før lover og regler. Og det er også stor sannsynlighet for at mange av de som nå hentes til Norge vil hjem til Ukraina når det blir fred i landet.

Med på reisen er også tannlege Ivan Vakulenko. Han jobber til daglig som tannlege i Oslo, men har nå meldt seg som frivillig. Jobben hans er å organisere navnelister og holde kontakten med flyktninger som ønsker å komme til Norge. På bussen sitter han konstant i telefonen for å følge med på situasjonen, hvor vi kan kjøre og hvem som skal med.

«Jeg ser at nordmenn er raske til å hjelpe. Da jeg snakket med folk på grensen helt i begynnelsen av denne krisen, så hørte jeg norske navn. Det er typisk og bra at nordmenn er tidlig nede for å hjelpe», sier Vakulenko.

En av de store utfordringene på denne reisen er å få med de som trenger hjelp mest. Det er kvinner og barn. Men mange har ikke riktig pass. Dokumenter er ofte på plass, men mange mangler biometrisk pass. Dette var det kun de med penger som fikk skaffet seg. Vakulenko sier at han vil ta den sjansen på å måtte straffes, bare han kan hjelpe de som virkelig trenger hjelp. På tross av om de har biometrisk pass eller ikke.

Det som nok blir et vanskelige å takle for teamet på bussen er å la noen stå igjen. Det er begrenset med plass i bussen og i dag tidlig kom det telefon om at de var ankommet ytterligere flyktninger til der vi skal hente. Det kan bli en utfordring for følelsene og det mentale.

Med på bussen er også to kvinnelige ambulansearbeidere. De var tatt seg fri fra jobben for å kunne bistå om det blir nødvendig. Mange av de som trenger hjelp er oftest kvinner. Kvinner som kan ha opplevd traumatiske ting på flukten og som kan trenger å møte en annen kvinne som gir trygghet.

I skrivende stund er gjengen kommet et par timer syd for Gdynia i Polen. Det flyter fint på motorveien og planlagt ankomst i Przemysl er kl 19 mandag kveld. Her skal bussen hente 14 flyktninger og resten skal plukkes opp på vei oppover i Polen. Krakow er siste stopp før turen går opp til Gdynia og ferge over til Karlskrona.

Fergeselskapene Color Line og Stena Line har blitt med på å gi sterkt reduserte priser. I tillegg reiser alle flyktningene gratis med Stena Line. De får lugar på båten og mat. Cirkel K har sponset bussen med noe drivstoff. Og den Ukrainske venneforeningen har gitt varme ullklær for mer enn 30.000 kroner. Dette er pakket i kasser som skal sendes inn til hovedstaden med lastebil.

Flyktningene som blir med denne bussen skal innom å registreres på mottaket i Råde, før noen blir med bussen videre mot Sørlandet og familier som venter der.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.