Overraskende lettkjørt

Ta en gassbuss, fjern motor, gasstanker. Instaler batterier og en elektrisk motor. Og vips har du nye Iveco Crossway Elec.

Det er lange siden en hørte ryktene om en batterielektrisk Iveco Crossway. Nå er den her og den overrasket alle på hvor lettkjørt og stille den er.

La oss ta det negative først. Den kommer kun i laventre og kun i 12 og 14 meter på to aksler.

Men om markedet etterspør andre modeller, noe norske kunder allerede har gjort, så vil de se på mulighetene.

For det nordiske markedet spør etter lengre versjon, tre aksler og også en normalgulvs modell. Men Iveco kan ikke si noe når og om slike modeller vil komme.

I mens får en se nærmere på deres to innstegsmodeller. På pressevisningen var det kun 13 meter versjonen som var utstilt.

Denne har 7 batteripakker og en rekkevidde på 400 kilometer. Og mer enn det i rette vær- og føreforhold.

Utseende er helt likt både diesel og gass utgaven. Samme paneler, samme vinduer og løsninger innvendig. Men gulvet er nytt. Denne laventre utgaven har helt flatt gulv fremme. Det er laget i sandwich type av glassfiber med skum i mellom. Noe som gir en ganske stille buss innvendig.

Det er kun noen svake viftelyder fra taket en hører. Og noe hjulstøy. Men ut over det er den helt stille. En kan lett holde en normal samtale i gang med de som sitter helt bak.

Bakerst i bussen finner vi ingen forstyrrende motorkasse. Denne er bygget med maksimal kapasitet og til stor glede for de som skal designe seteløsninger.

Førerplassen er løftet høyt opp. Den har innebygget kollisjonsbeskytelse som tilfredsstiller ECE-R29 som for mange kunder er et krav. I tillegg vil den komme med linjevarsler og digitale speil som gir 360 grader sikt rundt bussen. Men testbussen hadde kun analoge speil.

Motoren er fra Siemens og 240 kW. Og og batteripakken er på 485 kWh. Den kan lades opp med plug-in, opp eller ned pantograf. Men på 12 meter utgaven får en ikke plass til pantograf

«Vi ser et spennende produkt i nye batteriektriske Crossway. Vi håper å kunne få normalgulv batterielektrisk på sikt, og noen flere lengdevalg på laventre. Og 3-akslet på både batterielektrisk og gass», sier Dagfinn Heitmann fra Iveco. Han er salgsansvarlig for Norge og jobbet tett inn mot anbudskonkurranser.

Førsteinntrykk av nye batteriektriske Crossway er god. Bussen er lettkjørt og reagerer spontant og mykt på akselerasjon. En kan også lett regulere utrulling med tre stegs «retarder». Den tilbakefører energi til batteriene ved nedbremsing og kan brukes som en «enpedals» kjøring om ønskelig.

Testbussen var utstyrt med analoge speil, men kommer også til å kunne leveres med digitale sidespeil.

Alt i alt en godt sammenskrudd og solid rutebuss fra Iveco Bus som lett kan tilpasses nordiske ønsker og krav.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.