Oslobuss med første turbuss på flytende biogass

Oslobuss AS har fått levert den første av fire nye Scania turbusser med flytende biogass (LBG) som drivstoff. Med disse kjøretøyene blir selskapet etter hvert utslippsfritt.

De nye turbussene fra Scania er bygget hos Irizar i Spania. De er de første som leveres i Norge med Scanias 13-liters gassmotor (OC13) med 410 hk og flytende biogass som drivstoff. Dette gir høy komfort, stor kraft og ikke minst lang rekkevidde.

– Vi har alltid likt å være først, sier Svein Busch Iversen, gründer, eier og nå forretningsutvikler i Oslobuss. Turbussene de nå får levert, er 14 meter lange med 57 passasjerseter i tillegg til sjåfør og guide.

Uten utslipp i løpet av året

Målet til Oslobuss er at selskapet skal bli utslippsfritt i år, og med de nye gassbussene fra Scania vil de nå målsetningen. Planen var å være utslippsfri fra nyttår, men leveringsutfordringer på de nye gassbussene gjorde at planen måtte forskyves litt.

Oslobuss har en flåte som spenner fra 16 seters minibusser og opp til de nye store Scania-bussene med 57 seter. Etter at alle de fire nye biogass-bussene er tatt i bruk, vil selskapet være utslippsfritt, ettersom de øvrige 18 bussene er batterielektriske.

– Biogass-bussene bruker ikke engang diesel til Webasto’en. Vi utfordret fabrikken og har fått også tilleggsvarmerne med biogass. Det var viktig for oss, sier Busch Iversen.

Lang rekkevidde

De nye Scania-bussene for flytende biogass har en rekkevidde på rundt 1000 kilometer. Gasstanken på 730 liter er plassert under bussen på førersiden.

Oslobuss startet i 2002 med én buss, og i 2012 fikk selskapet sin første Scania turbuss. En periode kjørte selskapet kun busser fra Scania. Oslobuss har også vært den største enkeltkunden på turbusser fra Scania i Norge.

De nye 14 meter lange bussene er bygget med universell utforming. Det betyr egen rullestolheis montert over drivakslingen i tillegg til tilpassede innfestinger inne i bussen for rullestol. Disse kan brukes ved å fjerne en stolrekke som sitter på hurtigfester.

«Alle» har snakket om at overgangen til utslippsfri transport vil kreve forskjellige løsninger. Det er akkurat dette Oslobuss har gjort ved å velge en blanding av biogassdrevne og batterielektriske busser.

Flåteansvarlig Ole Jørgen Widerøe (t.v.), driftssjef Filip Eijerstam Iversen, eier og forretningsutvikler Svein Busch Iversen sammen med Olav Dårflot og Espen Fremstad fra Scania er glade for at den første av Oslobuss sine nye Scania turbusser på gass settes i trafikk.
Svein Busch Iversen har store forventninger til de nye gassbussene Oslobuss nå tar i bruk.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.