Øker med 2300 passasjerseter i uken

Konkurrenten.no øker sin kapasitet med nær 50 prosent mellom Sørlandet og Oslo i sommer. Dette sammen med investering i tre helt nye busser.

Konkurrenten.no ble startet 15. april 2002 og er del av nettverket Nor-Way Bussekspress med 16 ruter som dekker store deler av Sør-Norge. Årlig reiser ca 2,5 millioner passasjerer med i det norske nettverket. Nor-Way Bussekspress er et markedsføringsselskap for ekspressbussrutene til de selskapene som er eiere av selskapet og driftsoperatører for rutene. Det er selskapene som kjører rutene som har det hele og fulle ansvar for ruteopplegg, takster, rabatter og lignende.

I sommer ser selskapet at antall passasjerer vil øke betraktelig. Derfor setter de inn flere busser og øker antall ukentlige avganger med nær 50 prosent. Hele 2300 ekstra seter blir tilgjengelig hver uke gjennom sommeren.

– I perioden 21. juni til og med 15. august økes rutetilbudet fra 94 ukentlige ruteavganger mellom Sørlandet og Oslo til 138 ruteavganger pr uke, skriver Tom Roger Øydne hos Konkurrenten.no i en pressemelding.

Han legger til at det blir nye avganger klokken 10.00, 12.00 og 16.00 fra både Oslo og Kristiansand. Enkelte avganger kjører litt mer ekspress, ved at de ikke stopper ved alle holdeplasser. Avgangen klokken 19.30 fra Oslo blir siste buss sørover og denne stopper ved alle Konkurrenten.no sine plasser.

Billettene til Konkurrenten.no sine avganger kan fås helt ned til 111 kroner om en bestiller på nett.

– De billigste billettene kan man kun kjøpe på forhånd på internett. Likevel gir Konkurrenten.no, som eneste busselskap på strekningen, plassgaranti – noe som betyr at man er sikret å kunne reise med uansett om man har bestilt billett på forhånd eller ikke. Selskapet løser dette ved å sette inn ekstra kapasitet etter hvert som gjestene strømmer til ekspressbussruten. I ytterste konsekvens bestilles der taxi til de gjester som der ikke er plass til på ordinær avgang, skriver Øydne.

For bare dager siden fikk selskapet tre helt nye busser. En MAN Lion’s Coach og to Mercedes-Benz Tourismo. Bussene har den mest moderne motorteknikk og lavt utslipp. Bussene har også høy grad av komfort og lavt støynivå.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.