Nytt dekk for elektriske bybusser

Elektriske bybusser og rekkevidde er et stadig tilbakevennende tema. Nå har dekkprodusenten Goodyear lansert et eget dekk for nettopp denne typen kjøretøy.

Rullemotstanden er ett av de avgjørende momenter for rekkevidden på alle elektriske kjøretøy. Det nye dekket med betegnelsen Urbanmax MCA HL + er tatt frem nettopp for å minimere rullemotstanden. Men det er ikke bare lav rullemotstand som kjennetegner det nye dekket. Her er det også tatt høyde for en økt totalvekt som tunge batteripakker forårsaker. Dekket er en videreutvikling av et annet bybussdekk, Urbanmax MCA, som ifølge Goodyear er kjent for å ha lang levetid. HL + skal ha lite støy, beherske det krevende underlaget man finner i mange byer og motstå sideveis slitasje ved lave svingradier. Blant annet har dekket fått mer robuste sidevegger.

Dekket skal også være konstruert for alt slags vær. Det har faktisk 3PMSF-merking og er dermed godkjent for vinterbruk. Dekket leveres i dimensjonen 275/70R22,5 og kan monteres i alle posisjoner på bussen.

Dekket har også integrert RFID-innlegg som gjør det enkelt å identifisere det enkelte dekket, noe som er viktig for dekkadministrasjonen i en stor bussflåte med mange hjul. Montert på busser med forbrenningsmotor vil dekket på grunn av lavere rullemotstand gi fordeler i form av lavere drivstofforbruk.

På bildet øverst ser vi at dekksiden er merket med «Electric Drive Ready» og lengst til høyre er 3PMSF-symbolet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.