Blikkfang fra Buenos Aires

Når vi går inn i helgen kan det kanskje være passende å avslutte med en liten historie om en buss som er litt av et blikkfang på Mercedes-Benz museet i Stuttgart. Denne Mercedes-Benz LO 1112 er en del av en spennende historie fra argentinsk kollektivtrafikk.

Den fargerike bussen har hentet sin dekor fra hestevognene som sørget for persontransporten i Buenos Aires før bussene gjorde sin inntreden. Men stilen ble altså overført til bussene og var der i flere tiår.

Mercedes-Benz LO 1112 er en såkalt halvbulldog, eller Kurzhauber, som man sier på tysk. Modellen ble bygd både som lastebil og buss. I alt så 5338 LO 1112 dagens lys mellom 1965 og 1973. L i modellbetegnelsen står for lastebil (Lastwagen) og O for buss (Omnibus).Det to første tallene i sifferbetegnelsen står for en totalvekt på 11 tonn, mens de to siste tilkjennegir en motoreffekt på 120 hk.

Alle mot alle

Bussen på bildet så dagens lys i 1969 og ble kjøpt av en herre ved navn Hector Prieto. Sammen med noen kolleger betjente han den såkalte Line 6. På den tiden fantes det ikke noe kollektivtrafikkselskap i Buenos Aires. Flere sjåfører kjøpte rett og slett en buss sammen og satte i gang trafikk. Bussenes fargerike utsmykning tjente nærmest som en egenreklame. Regulering var et nærmest ikke-eksisterende element, og særlig på lukrative ruter kjempet forskjellige små selskaper mot hverandre om passasjerene. Det gjaldt å ha en kreativ og sympatisk sjåfør som maktet å få flest mulig passasjerer å reise med nettopp sin buss.

Men allting har sin ende. I 1975 bestemte myndighetene seg for å begynne å regulere persontrafikken. Blant annet ble det forbudt å ha individuelt utsmykkede busser. Nå skulle alle bussene ser mer eller mindre like ens ut. Etter hvert ble det vanskeligere og vanskeligere å drive med små enkeltstående selskaper. I 1984, etter 15 år i trafikk, tok Hector Prieto bussen ut av aktiv tjeneste. Vi vet ikke så mye om hva som skjedde med bussen umiddelbart etterpå, men fra 2000 har den vært en del av kjøretøysamlingen til Mercedes-Benz. Siden Mercedes-Benz museet i Stuttgart åpnet i 2006, har LO 1112 vært en av blikkfangene på museet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.