Nyhet: Volvo BZR – globalt og universelt busschassis

Et chassis, mange busstyper. Volvo lanserte tirsdag kveld deres helt nye batteriektriske busschassis BZR.

Volvo BZR er et chassis som kam bli til stort sett alle utgaver av busser. To-akslet, tre-akslet, laventre, normalgulv etc.

Og det er batterielektriske utviklet for hele verden i en rekke ulike konfigurasjoner.

Dette er Volvo sin nye platform for alle typer av busser. Helt opp til dobbel leddbuss og også dobbeldekkere.

BZL er fremdeles i Volvo sitt sortiment og er mer tilrettelagt for noen markeder. BZR er mer universelt og fra 2025 vil dette finnes i de fleste batterielektriske bussene fra Volvo.

Allerede nå kan kundene bestille Volvo busser med dette chassiset og med leveranse fra 2025.

Foreløpig så er Volvo forsiktige med å snakke om brenselceller, da de fokuserer på batteriteknologien. De har også siktet seg inn på egen batteriproduksjon. Men utelukker ikke brenselceller i fremtiden, når infrastruktur er bygget skikkelig ut.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.