Nyhet: Volvo 9700 DD er klar for Norge!

Prøvekjørt: Volvo lanserer i dag deres helt nye Volvo 9700 DD med fire meter høyde. Bussmagasinet har allerede fått testkjørte bussen. Og det før den ble lansert.

Den nye dobbeldekkeren til Volvo bygger videre på modulløsningene som ble lansert for noen få år siden da nye 9700 og 9900 ble lansert.

I 2020 ble deres 4,25 metet høye ekspressbuss utgave lansert for det svenske markedet. Nå kommer tur- og ekspressbuss modellen på fire meter på markedet. Denne sikter seg inn på tur- og ekspressbussmarkeder i Norge og resten av Europa.

Tanken hos Volvo er at bussen skal kunne tilpasses alt fra ekspress- til den eksklusive turbuss. Den kommer i flere lengder og med en kapasitet opp til 96 seter. Det kan velges med eller uten rullestollplass. Og alt tenkelig utstyr for en behagelig reise.

Bussen som Bussmagasinet fikk prøvekjørt var utstyrt med trappen på passasjersiden, som er vanlig på ekspressbusser. Men den kan også leveres med trappen bak førerplassen. Den kan også konfigureres alt etter kundens ønske. I testbussen var det montert fire sittegrupper med bord. To nede og to oppe. Leselys og USB kontakter ved alle plasser. I tillegg så har de fått til et kaffebord i seteryggen hvor det er plass til å sette fra seg mobiltelefon eller pad om en vil se en film. Ladepunktet er også i seteryggen, men nå har Volvo klart å lage et hull i bordet, slik at en slipper å ha bordet nede vær gang en skal lade.

Bussmagasinet fikk teste 13,99 meter utgaven med toalett og fullspekket turbuss. Motoren er D11K460 å 460 heste krefter og den er koblet sammen med en 12 trinns I-Shift automatisert girkasse.

Bussen har digitale sidespeil som fungerer godt, også under ulike lysforhold. Skjermene er montert på A-stolpen. I tillegg har bussen aktiv bremseassistent og linevarsler. Det er bygget inn myke soner i intrumentbrettet som skal skåne knær og kropp om en skulle være uheldig å kollidere. Sjåførstolen har en rekke justeringsmululigheter og kan i tillegg svinges ut.

Setene i første etasje kan justeres, da det her er montert skinner i gulvet. På testbussen var det i andre etasje ikke skinner i gulvet, så her er stolene fastmontert og ikke flyttbare. Fordelen er den at gulvet da blir helt flatt og det blir enkelt å rengjøre bussens gulv.

Den nye dobbeldekkeren fra Volvo vil kunne leveres helt etter kundens ønsker. Fra produsenten får vi bekreftet at de til nå har tatt frem fire ulike lengder. 13,00, 13,99, 14,36 og 14,80 meter. Men at de er fleksible og kan levere flere lengder etter kundens ønsker og behov.

Vi fikk teste den på landeveien og opplevde den som solid og stabil. Den er støysvak og med kraft nok for de fleste oppdrag. Men her i Norge, med den topografien vi har, så burde den ha blitt utstyrt med D13 motor og minst 500 heste krefter.

Vi har også etterspurt Volvo Dynamic Steering VDS. Det kan ikke leveres ved skrivende stund, men teknikere jobbet med å få dette som tilleggsutstyr.

Se vår video fra prøvekjøringen:

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.