Nyhet: Mercedes-Benz Citaro NGT gassbuss

I dag lanserer Mercedes-Benz deres helt nye gassbuss, Mercedes-Benz Citaro NGT.

Nesten lydløst triller den gjennom gatene. Nyheten heter Mercedes-Benz Citaro NGT og drives frem av en gassmotor som kan kjøre på både biogass og naturgass.

Motoren er M 937 som er på 7.7 liter og yter hele 302 hester. Motoren ble først lansert i distribusjonsbil, men er nå tilgjengelig i bussprogrammet.

Vorschau; Busworld; Kortrijk; Mercedes-Benz; Citaro NGT mit Motor NGT

Motoren er unik og har en unik konstruksjon som er med å gi denne gassmotoren en god dreiemomentskurve og lavt forbruk. Støy er også viktig og en del av forurensingen, men her har Mercedes-Benz klar å få ned støyen betraktelig og en kan knapt høre motoren. Noe som er viktig i bymiljø.

Det er også en viktig detalj at denne fungerer like godt på biogass, som naturgass. En viktig detalj for en rekke norske kunder som benytter biogass i dag, eller ønsker å benytte dette drivstoffet i fremtiden.

Allerede nå har en kunde i Tyskland bestilt hele 64 gassbusser. Men Mercedes-Benz er åpne på at deres største markedet trolig ligger i Skandinavia hvor bruken av biogassbusser er mer utbredt enn ellers i Europa.

– Vi har store forhåpninger for denne, men vi er klar over at markedsandelen for gassbusser i Tyskland er på knappe 1 prosent. Uansett er det økende over hele Vest-Europa, spesielt i Skandinavia, sier Hartmut Schick, sjef for Daimel Buses.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.