Nyhet: Busworld North America

Forleden åpnet Busworld dørene opp for deres første bussmesse i Nord Amerika. Dette ble en god start på deres nye markedet, tross noe lave besøkstall. Vi tar dere med på en aldri så liten reise gjennom det amerikanske bussmarkedet.

Nå etter pandemien så opplever USA en stor økning i etterspørsel etter tur-og ekspressbusser. Kundene må nå vente opp til 15 måneder på deres nye buss og det er dobbelt så lenge som før pandemien.

I tillegg så opplever operatørene en stor mangel på sjåfører over hele kontinentet. Det er dermed to store utfordringer de har å jobbe med.

For leverandøren så er problemet at de ikke får deler nok, eller klarer å skaffe nok folk til å bygge bussene. Og for operatøren så utdannes det nesten ikke nye sjåfører i USA. Folk finnes seg andre jobber.

Lønnen for en bussjåfør her i USA er ikke så ulik det som er i Norge. Startlønn ligger på litt over 200 kroner pluss ulike bonuser. Og arbeidstiden er også ganske lik. De kan kjøre maksimalt 10 timer på en dag, 15 timer totalt arbeidstid og 70 timer totalt per uke. Dette er det maksimale ut fra loven. Men de fleste har en normal arbeidsdag, tilsvarende en norsk arbeidsdag. Og da med en årslønn mellom 500.000 og 800.000 alt etter bonus og overtid.

Grunnen til at Bussmagasinet valgte å dra over atlanteren for å sjekke ut Busworld var nettopp for å lære om buss-og turbussmarkedet «over there». Er det store forskjellen fra Europa?

Svare er nei. Den største forskjellen er nok selve bussen. Den er mer solid bygget, veier mer og har nok en litt utdatert førerplass i forhold til bussene i Europa. Sjåføren er den samme og det samme gjelder de reisende. Som ikke så alt for sjeldent er turister fra Norge på ferie i USA.

Også når det kommer til drivlinjen, så er ikke forskellene så store. Bussmagasinet fikk besøke Detroit Diesel under besøket i USA og her fikk en se produksjonen av DD13, som i Europa heter OM471 og sitter i Mercedes-Benz og Setra busser. Forskjellen mellomm Europa og USA er mer programvaren og sensorer på eksossytemet. Selve motoren og komponentene rundt er identiske.

Måten å bygge bussene på i Nord Amerika er noe anderledes enn i vårt marked. Bussene bygges stort sett i rustfritt stål, som gir en tyngre men mer solid buss. Det er mye stål i bussen, også rundt førerplassen. I store deler av USA så kreves det forsterket frontfanger som skal tåle en kollisjon opp mot 20 kilometer i timen uten deformasjon. Men vekten blir høyere.

Og sammen med en full autamtisk girkasse, så gir økt vekt og drivlinjen et høyere forbruk og noe høyere utslipp av klimagasser. Eller høyere energiforbruk på en elektrisk buss- og turbuss.

De amerikanske turbussene har heller ingen midtdør. Det har vært forsøkt å slippe modeller med midtdør ut på markedet, men stort sett blir aldri denne brukt og den tar to seterader bort fra kapasiteten. I tillegg så vil en kun ha mulighet til å ta opp passasjerer med hjelp av begge dørene. For når en skal gå av, så må alle ut fremdøren. Sjåføren har et større ansvar for sine reisende enn hva en kan få inntrykk av hjemme. Skulle en av ulike grunner snuble seg ut fra bussen og falle, vil det koste selskapet dyrt.

Så selv om mange vil si en buss er en buss, så er det flere forskjeller når en går i detaljer enn hva første øyekast viser.

På Busworld så ble det vist frem et smykke av hva leverandørene kan levere ut på den amerikanske markedet. Prevost, sammen med MCI og Van Hool er dominerende på markedet. Men like bak kommer Temsa og nykommeren Mercedes-Benz. Sistnevnte lanserte to splitter nye modeller på markedet i 2022. Tourrider leveres i to ulike modeller. Business og Premium. Forskjellen er litt på høyden og lengden. Og grunnen til at Business er lavere er at det helt nord i USA finnes steder hvor broene er lavere og en derfor ikke kan kjøre med høyere busser. Begge modellene til Mercedes-Benz kan skreddersys helt etter kundens ønske.

Selv om messen ble dominert av tur- og ekspressbusser, så var det plass til bybusser og skolebusser. Dette gjorde messen til en meget spennende møteplass for hele bussbransjen.

Busworld North America var et sammarbeid mellom American Bus Association ABA og den belgiske Busworld organisasjonen. Og sammen fikk de gjennomført en suksessrik bussmesse som faktisk trakk besøkende fra hele verden. Inkludert kunder fra Norge. Bussmagasinet møtte flere nordmenn som hadde tatt turen over dammen for å føle litt på det raskt voksende markedet i Nord Amerika.

Ta en titt på vår video fra messen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.