Nyhet: Ayats Horizon

Busworld: Midt blant by- og langrutebusser finner vi to store og hvite dobbeldekkere fra Ayats. Her i Norge er Ayats kjent for sightseeingbusser med åpent tak. men de bygger også turbusser og ekspressbusser. Nå har de tatt frem to helt nye dobbeldekkere for et bredt marked. Men noe er ikke helt som det skal være.

Designet er moderne og tiltrekkende. Lengden på litt over 14 meter gjør disse bussene til ideele ekspress- eller turbusser. De rett og slett innbyr til en behagelig reise, men det er til du stiger ombord i bussene.

Om en først tar tak i ekspressutgaven, så kan en undres litt hvorfor de har valgt å montere trappen opp fremme bak fører. Det gir ikke den mest smidige på- og avstigingen. I bussen finnes heller ingen oppevaring for jakke eller hatt. Den har ingen hattehylle. Alle flater er lakkert med en pulverlakk som er både ru og lite vaskbar. Rattet ved førerplassen er stort oghele førerplassen er som hentet fra en 15 år gammel turbuss.

Men noe bra er det å si om den. Utseende er bra og de har fått inn godt med seter i den. Hele plassen nede, hvor en finner lasterom er her fylt med seter. De har også valgt doble midtdører. Døren fremme går bakover og åpner i full bredde.

Speilvent løsning

Så tar en turen over til turutgaven av Ayats Horizon. Designet er identisk. Så det er ikke noe å si på utseende. Men på denne så må en klemme seg gjennom en halv døråpning. Døren går ut og frem, men stopper halveis. Den kan ikke åpnes mer. Så har de valgt en trappeløsning som hører en ekspressbuss til. Her sitter trappen opp fremme på passasjersiden. Dette er vell og bra for rask på- og avstigning, men på en turbuss så blokkerer det for en guidestole. Noe som er nødvendig når en kjører tur.

Her er førerplassen lik som ekspressutgaven, altså ikke noe mer påskostet. Samme store, gamle rattet. Flatene er de samme. Ru og lite vaskbart. Setene er komfortable og det er lett å bevege seg gjennom bussen. Men nede, helt bak så finnes det en godt opplyst vegg som er solid og helt uten mening. Her kunne det vært en kjøkkenløsning. Men Ayats har valgt å gjøre dette hjørnet om til noe kunstnerisk, og lite funksjonelt.

Denne bussen har lasterom. Og her var det forventet at Ayats, med sine lange tradisjoner innen dobbeldekkere hadde kommet opp med gode lasteluker. Dessverre er de relativt små. Det er høyt opp til dem og midt i åpningen finner en bæringen på bussen. En kraftig stolpe som sperrer for å laste inn bagasje. Døren er heller smal, men må nok brukes mer enn nødvendig, da en ikke får inn litt større kofferter gjennom lukene.

Fint design

Så selv om bussene var flotte å se på, linjene var moderne. Så har Ayats forhastet seg. Funksjonalitet har måtte vike for design. Og de burde speilvent disse to bussene. Turbussen har layout som ekspress og motsatt.

Det har ikke vært anledning til å kjøre bussene. Så dette vil vi komme tilbake til ved senere anledning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.