MAN Lion’s Coach er Coach of the Year 2020

Busworld: Den internasjonal Buss & Coach juryen valgte MAN Lion’s Coach til Coach of the Year 2020. Forleden var den overrekelse av beviset til MAN under den store åpningskvelden på Busworld. Men allerde tidligere på dagen, avslørte leder for juryen, Tom Terjesen vinneren under MAN sin pressekonferranse.

Nye MAN Lion’s Coach har vunnet den ettertraktede “Coach of the Year 2020” prisen, to år etter den offisielle lanseringen. Prisen ble overlevert som en del av åpningsseremonien på Busworld 2019, på utstillingens nye presseområde i Brussel. De 22 europeiske fagpresse-journalistene var spesielt imponerte over totalkonseptet og de praktiske løsningene til MAN Lion’s Coach. “Coach of the Year” prisen, som nå har eksistert i tre tiår, blir ansett som den viktigste internasjonale prisen for turbuss-sektoren.

Joachim Drees, toppsjef i MAN Truck & Bus SE, sier følgende: “Vi er svært stolte over at vår nye MAN Lion’s Coach har imponert ekspert-juryen og at vi har vunnet denne ettertraktede prisen. «Coach of the Year»-utmerkelsen er et perfekt vitnesbyrd om mange års engasjement og hardt arbeid som hele teamet står bak. De har arbeidet utrettelig i bussdivisjonen og på tvers av avdelinger for å utvikle et fremragende kjøretøy og bringe det på markedet med suksess. Denne juryavstemningen viser ettertrykkelig at vi har oppnådd noe spesielt med Lion’s Coach.”

I starten av September inviterte den 22 medlemmer sterke ekspert-juryen fem bussprodusenter fra hele Europa til å delta i Coach Euro Test i Sibiu i Romania. Etter en uke med omfattende testing, mange testkjøringer og intensive tekniske diskusjoner besluttet juryen at MAN Lion’s Coach var en klar vinner av “Coach of the Year 2020”. Den internasjonale ekspert-juryen var særlig imponert over kjøretøyets totalkonsept som kombinerer kostnadseffektivitet, komfort og praktiske løsninger, men også måten turbussen parer innovativ teknologi med en moderne design. Journalistene ble overveldet av bussens førerplass med topp kvalitet og fremragende kjøreegenskaper. Juryen nevner spesielt den nye høytytende og særdeles effektive drivelinjen. Juryen hyllet også den smarte integreringen av rullestolheisen over forakselen, noe som skaper mer fleksibilitet når det gjelder hvordan bussen brukes uten å begrense størrelsen på bagasjerommet.

Som Rudi Kuchta, leder for Product & Sales Bus og talsmann for Business Unit Bus, uttaler: “Denne prisen markerer at MAN Lion’s Coach er et holdbart og kostnadseffektivt kjøretøy som gjør hverdagen lettere for bussoperatørene. Dette blir satt stor pris på av kundene og ekspertene. Et resultat av dette er at nye Lion’s Coach har kunne øke markedsandelen betydelig i Europa siden lanseringen, i tillegg til å ha fått flere priser. Det er gode årsaker til at Lion’s Coach er MANs mest dekorerte bussmodell og turbussen som blir valgt av idrettsteams som FC Bayern Munich, Paris Saint-Germain og det tyske fotballandslaget. I tillegg er det en ære å vinne den internasjonale prisen “Coach of the Year”, noe vi er veldig begeistret over.”

Merket til løven: MAN Lion’s Coach

Nye MAN Lion’s Coach ble avduket for offentligheten på Busworld 2017 i Kortrijk. Fronten, hekken og sidene av bussen kjennetegner MANs nye særegne design og gir bussen et moderne, men tidløst utseende. Lion’s Coach er tilgjengelig i fire lengder, 12.101 mm og 13.091 mm som toakslet, samt 13.361 mm og 13.901 mm som treakslet kjøretøy. Med seks ekstra seter sammenlignet med 12-meters utførelsen var det den toakslede 13-meters utgaven som ble presentert på Coach Euro Test. Dette er et spesielt attraktivt valg fra et økonomisk synspunkt. Maksimalt tillatt totalvekt på 19,5 tonn bidrar til fleksibilitet for bussoperatørene. Rullestolheisen, som er tilvalg, spiller en viktig rolle når det gjelder aksellast-fordelingen. I denne versjonen sitter heisen over forakselen og dermed avlaster bakakselen, samtidig som den ikke stjeler plass fra bagasjerommet. Hvis man velger bort toalettet, har de nye MAN Lion’s Coach-modellene, som har fått tre stjerner i det tyske turbuss-setesystemet, plass til maksimalt 53, 57, 59 eller 63 passasjerer. Bagasjevolumet ligger mellom 11,7 og 14,3 m3, avhengig av modell. Med mange mulige konfigurasjoner er den prisvinnende modellen en perfekt løsning for alle slags forskjellige kundekrav.

En titt under skallet indikerer at MAN Lion’s Coach er mer økonomisk enn noensinne. Med sin optimerte Euro 6 drivelinje har den fordeler av en ny bakakselutveksling på 2,73 og økt effekt (en økning på 30 hk og 300 Nm sammenlignet med forgjengeren). Den automatiserte girkassen MAN TipMatic Coach, standard i modeller med 470 hk (346 kW) og mer, har MANs nye igangkjørings- og girskift-strategi, optimert for D26-motorene. Måten komponentene arbeider sammen på i den nye drivelinjen, gjør kjøretøyet spesielt effektivt. TÜV Bayern har nylig sertifisert at MAN Lion’s Coach har et drivstofforbruk på bare 19,4 liter pr. 100 km, noe som er meget imponerende.

Lion’s Coach utmerker seg også når det gjelder innovative sikkerhetsløsninger for sjåfører, passasjerer og andre trafikanter. Dette inkluderer OptiView, det første kamerasystemet som erstatter speil på turbusser, noe som ble presentert på Coach Euro Test. Kameraet på begge sider av kjøretøyet med to displayer som lett ses av sjåføren, eliminerer blindsonene. De nye kjøre- og sving assistent-systemene som MAN vil introdusere i 2020, både ferdig fra fabrikk og for ettermontering, øker sikkerheten ytterligere. Et svingassistent-system med aktive varselsignaler og fotgjenger-gjenkjenning, et hastighetsbegrensnings-display og automatisk skiltgjenkjenning setter nye standarder når det gjelder sikkerhet. Den nye PCV (Premium Comfort Valve) støtdemper-teknologien og optimert kjøretøy-konfigurering betyr økt kjørekomfort, forbedret håndtering og økte sikkerhetsreserver.

Lion’s Coach-kundene vil også dra fordeler av økt digitalisering. MAN DigitalServices er nå tilgjengelig for alle busser fra MAN Truck & Bus, noe som gjør det lettere for operatørene. Disse tjenestene krever en RIO Box, som har vært montert som standard siden oktober 2019. De nye digitale tjenestene hjelper til med å holde oversikt over og optimere alle kostnadsfaktorer som har innvirkning på de totale driftskostnadene. Dette gjelder alt fra optimal turplanlegging og helt frem til vedlikeholds-administrasjon. Dette resulterer i enklere og mer kostnadseffektiv flåtestyring for busskundene.

Den nye MAN Uptime Garantien sikrer maksimal mobilitet og omfatter hele Europa hvis noe skulle gå galt ute på veien. Lion’s Coach-kundene kan dermed dra fordeler av best mulig tilgjengelighet for kjøretøyene og i tillegg en finansiell sikkerhet hvis man trenger veihjelp. Ved en teknisk driftsstans blir kjøretøyet tatt hånd om ute på veien, og turen kan fortsette mest mulig umiddelbart. I tilfeller hvor det ikke er mulig, vil kjøretøyet bli berget sikkert til nærmeste forhandler i det verdensomspennende MAN servicenettverket og reparert så raskt som mulig. MAN Uptime Garanti omfatter også en ståtids-kompensasjon hvis det ikke er mulig å reparere kjøretøyet samme dag som driftsstansen.

Alt det som her er nevnt, gjør MAN Lion’s Coach et særdeles attraktivt, effektivt og holdbart kjøretøy. Det har innovativt sikkerhetsutstyr, er oppkoblet til et digitalt nettverk og kan benyttes til varierende bruksområder, noe som forenkler hverdagen for bussoperatørene.

Juryen fokuserer på det praktiske

Siden 1989 har en internasjonal ekspert-jury stått bak titlene “Bus of the Year” og “Coach of the Year” for henholdsvis rutebusser og turbusser. I denne konkurransen fokuserer europeiske fagpresse-journalister primært på praktisk bruk og design på kjøretøyene som produsentene stiller til rådighet for sammenligningstesten. Den siste prisen for MAN Lion’s Coach betyr at MAN Truck & Bus med stolthet har kunnet løfte trofeet for sine bussmerker MAN og NEOPLAN ti ganger – fem ganger for “Coach of the Year” (2020, 2006, 2004, 2000, 1994) og like mange ganger for “Bus of the Year” (2015, 2005, 1999, 1995, 1990). Besøkende på Busworld 2019 kan beundre MAN Lion’s Coach, den stolte vinneren av “Coach of the Year 2020”, på MAN-standen (Stand 442) i Hall 4.

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.