Nye Solaris Urbino på vei til Norge

I disse dager er de to første Solaris Urbino med det nye karosseriet og designen på vei til Norge. Bussene skal settes inn i rute i Oslo innen kort tid.

Solaris har allerede vunnet flere priser for deres unike og moderne design. Nye Solaris Urbino er både lettere, lavere og mer tilpassingsdyktig til anbudskravene enn tidligere Urbino-modell. I sommer vant de designpris under «International Union of Public Transport UITP» messen i Milano, Italia. De fikk prisen for beste design utvendig og innvendig som gir forbedret kundeopplevelse.

Nå triller de to første bussene mot Norge og til deres nye eier. De to tolv-meter lange rutebussene skal inn i anbudet i Oslo.

– Føreren er plassert 50mm høyere for bedre utsyn, fortsatt med den karakteristiske frontruten. Bussen er konstruert på nytt fra bunnen av og vil bli tilpasset de ulike drivlinjer. Den nye karosserikonstruksjonen har forløpernes høye stivhet, er produsert i de samme korrosjonsfaste materialene, men er betydelig lettere i vekt enn disse. Et nytt konsept for plassering og utforming av horisontale profiler bidrar sterkt til vektreduksjonen. Men andre tekniske løsninger er utviklet for samme mål, som sterkere knutepunkter mellom horisontale og vertikale stålprofiler. I gulvene er det brukt en kombinasjon av rustfrie platepaneler og vannfast kryssfiner, forklarer Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

Han legger til at stålplatene inngår i karosseriets bærende elementer og forsterker hele chassiset, samtidig som kryssfineren beskyttes mot barske værforhold. I det nye karosseriet er plassen til trykklufttankene avsatt foran i bussene. Ved å flytte noen tyngre komponenter til nye steder i karosseriet, er lastfordelingen på akslene forbedret, som for eksempel ved at alle tanker for trykkluft nå er samlet fremme i bussene. Dette gir større tilgjengelig nyttelast eller m.a.o. kapasitet til flere passasjerer.

Kjøreegenskaper og -dynamikk er også forbedret sammen med tilgjengeligheten for ettersyn. Passasjerene kan glede seg over det lyse interiøret og de mange setene uten pidestall til gulvet. Dette er muliggjort ved at drivstofftankene er plassert over hjulbuene foran. Energieffektivt LED-lys er tilgjengelig innvendig som utvendig. Taket på nye Urbino er senket med 50 millimeter uten at det går ut over høyden innvendig. Men tyngdepunktet i bussene blir lavere på grunn av dette og gjør bussene enda bedre og sikrere å kjøre.

 

De to busene som nå ankommer Norge har DAF MX11 moto på 240kW og Voith Diwa.6 automatgirkasse.

Foto: Solaris Bus&Coach S.A

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.