Nye MAN Lion’s Coach er her

Med fire grunnmodeller og en rekke forskjellige utførelser så vil nye MAN Lion’s Coach passe nær alt av oppdrag den settes på. I dag var det verdenspremiere ved fabrikken til MAN  i Starachowice. 

MAN sine mange fan vil bli positivt overrasket, det samme vil alle andre også bli. Nye MAN Lion’s Coach har blitt mer maskulin og med linjer som tiltrekker øyet. 

Samtidig så legger MAN til en ekstra lengde i sitt modellprogram. To-akslet versjon på 13,1 meter og med en kapasitet på, hold deg fast, hele 59 passasjerer. Og det uten å måtte fjerne toalettet. Vel, dette er men minimum seteavstand og maksimal total vekt. De monterer til og med en ekstra seterad oppå toalettet. Dette løser de ved hjelp av en eldre Neoplan konstruksjon av toalettrom. Høyden er noe lavere men dette merkes knapt. I tillegg senker de ned gulvet i toalettet helt ned på rammen av bussen. Dette gir nok plass til et dobbelt sete oppå taket av toalettet. 

Og for å toppe det hele, så kan denne også leveres med rullestolplass og heis. Denne er plassert over framhjulet for å flytte vekt fremover i bussen. En smart løsning som ikke stjeler bagasjeplass. Total høyden på alle de fire modellene er 3,82 meter, selv med heis. 

Ny design av interiør har gjort bussen triveligere. Følelsen av bredere buss og en lysere trappenedgang ved midtdøren. Hattehyllene er nye og har up-light for mykere og varmere belysning. Førerplassen er ny og mer ergonomisk riktig. Speilene er bedre og gir god sikt bakover og i blindsoner. 

En kan velge LED lys utvendig som ekstra utstyr, men selv med halogen så får en LED stripe på kjørelys. Denne har to funksjoner. En er å fungere som kjørelys. Den andre er blinklys. Dette er gjort for å spare plass i fronten og få alt integrert i en og samme lampe. 

Designet er mer maskulint, valgte fabrikkens designer å kalle det. Linjene er skarpere og det er satt inn detaljer som en kan kjenne igjen fra løve logoen til MAN. Samtidig har MAN beholdt enkelte linjer som kjennetegner familien. Logoen er fremdeles velplassert i front og linjen opp på siden er nå mer skarp og ikke lenger like buet. 

Tre ulike motoralternativer finnes. 420, 460 og 500 hestekrefter er å velge blandt. Dette kan kombineres med tre ulike girkasser. 420 og 460 kan leveres med manuell, automat eller automatisk manuell girkasse. Mens 500 kun levers med manuell eller automatisk manuell girkasse. Og sistnevnte blir trolig den mest populære i de nordiske landene. 

To-akslet kommer i lengde 12,1 og 13,1 mens tre-akslet utgaver kommer i 13,3 og 13,9 meter lengder. På tre-akslet utgave har den foreløpig stiv bakaksel med tvangs styring. Men innen kort tid kommer denne til å bli erstattet med uavhengig aksel med hydraulisk styring, som vi kjenner fra Neoplan Cityliner. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.