Slutt for MAN Lion’s Regio og Neoplan Jetliner

Neoplan Jetliner fikk et relativt kort andre liv, etter at den gjennoppstod for fem år siden. Sammen med Lion’s Regio blir disse to modellene historie når de nye kravene på takstyrke R66.02 trer i kraft etter sommeren. 

MAN Regio har vært på markedet i rundt ti års tid og for rundt fem år siden gjennoppstod Neoplan Jetliner etter noen år borte fra markedet. Men nye krav til takstyrke ved eventuelt velt setter nå en stopper for disse to bussmodellene. 

Her i Norge har aldri disse modellene slått helt an. Men noen stykker har funnet veien til norske kunder. MAN Regio finnes også som sjåførskolebuss hos enkelte selskaper.

Kravene til sterkere takkonstruksjon R66. 02 trer i kraft i september i år og MAN/Neoplan har allerede forsterket sine andre modeller til disse kravene. Også rutebusser Lion’s City har fått forsterket karosseri og klarer nå de nye strengere kravene. Og det selv om de nye kravene ikke gjelder klasse I bybusser. Men MAN ser at flere og flere registrerer Lion’s City som klasse II buss og har tilpasset modellen til denne bussklassen, som også gjelder sikkerhetsbelte i alle seter. 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.