Nye lettvektsbussen på batteri fra VDL

Den er lett, elektrisk og med god kapasitet. Vi snakker om den nye VDL Citea Electric. Bussen ble vist frem for presse og publikum under årets InnoTrans kollektivmesse i Berlin.

En kan undres hvordan en kan gjøre en allerede velkonstruert rutebuss enda bedre. VDL har hatt suksess med dagens Citea modell siden den ble lansert for rundt ti år siden. Allerde da var den banebrytende med lav vekt og god kapasitet. Den vant også Bus of the Year 2011 rett etter lansering.

Men ti år tilbake så var det diesel- og gassmotorer som dominerte markedet og bussen ble bygget med det i bakhode. I dag er det elektrisk drivlinje og en må tenke nytt. Batteriene skal plasseres best mulig. Selve drivlinjen er mer fleksibel, da motorene ofte er i navet på akslene. Da har en flere muligheter til å innrede bussen slik kunden ønsker. Og det er nettopp det som har blitt gjort på nye Citea.

Alex de Jong som er sjef for rutebussene hos VDL forklarte det veldig enkelt i sin presentasjon.

«Vi begynte rett å slett med å henge opp setene som vi ønsket inn i bussen der vi ville ha dem, og så bygget vi bussen rundt dem. På den måten ble den en buss med stor kapasitet og mer riktig utformet enn tidligere», forklarte de jong.

Og som sagt, så gjort. Bussen ble bygget rundt setene. Batteriene ble flyttet ned fra tak til gulvet og motoren inn i navet på drivakselen. I tillegg ble bakveggen formet etter seteryggen, slik at bussen faktisk har kapasitet til en hel seterad mer enn dagens Citea.

Det å plassere batteriene i gulvet har vært en drøm for mange. Men tidligere har det vært en problem å få batteriene små nok. Battericellene har gjerne vært for høye. Og konkurrenter som har forsøkt dette, har endt opp med for høyt innsted og for liten bakkeklaring. Dette har VDL hatt fokus på og de har klart å både beholde lavt innsted og god bakkeklaring.

«Vi monterte på en plate under på dagens Citea for å sjekke om den kommende bakkeklaringen ville skape utfrdringer. Og det viste seg at de få centimeterene vi måtte legge på, ikke var til hinder uansett føreforhold eller fartdump», forklarer de Jong.

Så da var deres største hinder ryddet av veien. Så var det på tide å løse vektproblematikken. Som mange vet, så veier en batteribuss mye mer enn en konvensjonell dieselbuss. Egenvekten økte med antall batteripakker. Og derfor var det viktig for VDL å holde vekten på selve karosseriet så lav som mulig. Resultatetet ble å bygge hele sideveggene i kompositt. Dette sparte fabrikken mye vekt på. I tillegg så økte isoleringen av bussen en del, selv med lik tykkelse på veggene. VDL valgte også å innføre dobbelglass i bussen som standard. Og selv om glass er tungt, så har VDL klart å spare så mye vekt på karosseri, at en fremdeles er en av markedest beste på passasjerkapasitet også med dobbelglass.

Sjåførsikkerhet

Det har vært mye oppe i diskusjon rundt sjåførsikkerhet på bussene. Og dette har VDL tatt tilfølge. De har bygget en romslig førerplass som både er i god høyde over bakken og som har fått forsterket front etter krav som til nå har kun vært gjeldene på lastebiler. I tillegg har en fått en instrumentering hvor ratt kan justeres inviduelt og om ønskelig kan en også justere hele instrumentbrettet opp og til deg. Dette gjør at en stort sett alltid finner en god arbeidsposisjon uansett sjåførens høyde.

Når en først er inne på sikkerhetsløsninger, så må en nevne at bussen er utstyrt med ulike radar- og kameraovervåkning av veien fremfor seg, sider og bak. Det er satt inn blindsonevarsler som indikerer om noen er utenfor ditt synsfelt, men i en fare for å kunne bli påkjørt. Og bak på bussen er det blitt montert inn et underkjøringshinder om en skulle være så uheldig å kjøre i bussen bakfra. Også dette kravet er til nå kun gjeldende på lastebiler.

Standard så levers denne med 309kWh batterier, hvor alt er montert i gulvet. Dette gir en rekkevidde på vinteren på rundt 300 kilometer med normal temeperatur ute og ned til minus 15 grader ute. Bussen kan leveres med ekstra varmer for lavere temperaturer. Klimanlegget er type varmepumpe og som gir en sval temperatur på varme sommerdager og som sirkulerer oppvarmet vann i registere nede på gulvet om høst, vinter og kald vårdag.

Men skulle en trenge lengre rekkevidde, så kan den leveres med flere batteipakker, men da er disse montert på taket. Bussen lades via CCS type 2 ladekontakt eller via pantograf på taket.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.