Ny unik modell fra VDL

VDL Bus & Coach er blant de første i Europa med å introdusere en 13.5 meter lang turbuss på bare to aksler. Futura FMD2-135 er en genial «allrounder» som passer alt fra skole- til turkjøring.

VDL Futura FMD2 har slått godt ann i det europeiske markedet. I tilleg vant de pris i den Internationale Bus Contest IBC i 2015. Bussen passer til både skole- og turkjøring og kan kalles en «allrounder».

Den nye FMD2-135 er bygget etter modulløsing. Det vil si at front og bakpart deles med FMD2-122 og FMD2-129. Forskjellen finner vi mellom akslene, hvor bussen er noe lengre. Bygeteknikken til VDL er ganske unik, hvor sidevegger, tak, front og hekk boltes på chassismodul. Denne løsingen gir en sterk og solid buss med lav vekt.

Motoren i den nye modellen kommer fra DAF. Den yter fra 330 til 370 hester og har betegnelsen MX11. Motoren kan kombineres med enten ZF Ecoshift 6 trinnsgirkasse eller ZF As-Tronic 12 trinnns automatisert manuell girkasse. Om automat er ønskelig, så leverer VDL også FMD2-135 med ZF Ecolife 6 trinns fullautomatisert girkasse.

FMD2-135 er 13.47 meter lang med en hjulavstand på 7.43 meter. Overheng i front er 2.70 meter og overheng bak er på 3.34 meter. Innevendig høyde i passasjerdel er like under to meter. Svingradius er 23.48 meter. Egenvekten ligger på under 13 tonn og kan i enkelte land, som Norge, registreres på 19 tonn totalvekt.

VDL mener at med FMD2-135 kan en tjene penger fra første kilometer. Bussen er unik med at den kan tilpasses alle typer turkjøring, samt skolekjøring.

1. VDL Futura FMD2-135 for Pohjolan LiikenneFørste levert til Finnland
Ikke mer enn noen få timer etter at vi publiserte nyheten om FMD2-135, ble den første levert kunde i Finnland.

Pohjolan Liikenne er den første kunden som tar i bruk FMD2-135. Selskapet er en trofast VDL kunde og har nå fått deres første FMD2-135 i flåten. Bussen har kapasitet opp til 63+1+1, men det finske selskapet nøyer seg med 49+1+1 for å kunne gi kundene ekstra benplass og komfort.

Bussen er også utstyrt med 230V og WiFi og skal inn i ekspressbusskjøring. Den har også rullestolheis for å kunne tilfredstille kravene til universell utforming når den kjører i innleid fast rute for VR, det finske jernbaneselskapet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.