Ny turbuss-girkasse fra ZF

Tyske ZF har nå lansert automatgirkassen EcoLife CoachLine som er spesielt konstruert for bruk i tur- og langrutebusser. Den skal gi en drivstoffbesparelse på inntil 3 prosent sammenlignet med foregående generasjon EcoLife.

Det er den nye ZF-divisjonen Commercial Vehicle Solutions (CVS) står for produksjonen av komponenter til nyttekjøretøy. Ifølge en melding fra selskapet er girkassen konstruert for motordreiemoment inntil 2.800 Nm og dekker dermed alle aktuelle motorstørrelser for tur- og langrutebusser. Den nye girkassen skal gi både god kjørekomfort og bremseegenskaper. Den skal egen seg like godt til bykjøring, intercity-transport og krevende landeveiskjøring, ifølge CVS.

Drivstoffbesparelsene har først og fremst en sammenheng med en intelligent start/stopp-funksjon. I tillegg er den mekaniske effektiviteten ytterligere forbedret. Den hydrodynamiske konverteren sørger for lavt motorturtall under alle forhold, noe som gir lavt støynivå og også er medvirkende til reduksjonen i drivstofforbruket. Automatgirkassen har seks trinn med spredning fra 3,36 til 0,59.

Integrert retarder med egen kjøling og varmeveksler med høyere kapasitet sørger for god bremseeffekt, også i lave hastigheter. Det er tatt høyde for at turbusser ofte opererer i områder med lange utforbakker som krever både høy bremseeffekt og evne til å lede bort bremsevarmen. Det effektive kjølesystemet har gjort det mulig å øke skifteintervallet for giroljen til inntil 480.000 km.

EcoLife CoachLine kan integreres i kjøretøyets digitaliserte serviceovervåkning som gir forebyggende vedlikehold og eventuelt utskifting av komponenter før en driftsstans skjer. Dette gir både økt driftstid og reduserte vedlikeholds- og reparasjonskostnader.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.