Ny ekspress- og turbuss fra Scania

Scania Interlink LD ble omtalt i Bussmagasinet 9/2015. Nå har vi fått det første bilde av nye Interlink HD som vil komme som ekspress og turbuss.

På Busworld 2015 ble Scania Interlink LD vist frem for pressen. Nå kan vi vise dere bilde av storebror Interlink HD som allerede nå kan bestilles hos Norsk Scania.

– Potensielle kjøpere kommer ikke til å oppleve at man har inngått noe form for kompromiss, tvert i mot er bussen bygget smart. I tråd med målet om å skreddersy etter kundens ønske, vil bussen kunne leveres i tre ulike høyder; Low decker, Medium decker og High decker – samt et stort antall ulike lengdealternativer og dørløsninger. Kunden kan deretter velge antall av – bransjens største – bagasjerom, samt en rekke ulike konfigurasjoner, og oppleve at bussen kan skreddersys etter deres behov, sterkt inspirert av Scania modulsysten, skriver Scania på deres hjemmeside.

Scania våger å si at de har det bredeste bussalternativet som bransjen kan vise til innen forstad- og langrute/ekspressbuss-segmentet. Fronten er med å redusere vekt og svingradius. Den bidrar også til lavere forbruk og støy. Scania leverer motorer for alle type drivstoff som er tilgjengelig på markedet, og har et bredt utvalg av motorer for alternative drivstoff.

Bussene kommer i lengder fra 11 til 15 meter. Bredden er 2.55 og høyde er nå LD:3.31, MD:3,46 og HD:3.66 meter. Interlink leverers i to akselalternativer. 4×2 og 6×2. Kapasiteten er opp til 71 passasjerer.

Motoren er Scania 9-liter med Diesel, biodiesel på tanken. 9-liter med Naturgass eller biometan og en 9-liter med Bioetanol. Den kan leveres i fra 250 til 360hk etter ønske.

Scania 13 liter kan gå på både fossil diesel eller biodiesel. Yter 410,450 eller 490hk etter ønske.

Girkassen er Scania Opticruise med 8 eller 12 trinn. ZF Ecolife kan leveres som tilvalg, skriver Scania.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.