Ny teknologi gir tryggere batterielektriske kjøretøy

«Når det gjelder batterisikkerhet og energitetthet, så har BYD sitt bladebatteri åpenbare fordeler», sier professor Ouyang Minggao, medlem av den kinesiske vitenskapsakademiet og professor ved Tsinghua University under lanseringen av BYD sin nye batteriteknologi.

Kortsluttning og brann i et elektrisk kjøretøy er alles store skrekk. Frem til nå har det vært vanskelig å kontrollere den enorme energien som finnes i et kjøretøybatteri. Det kinesiske selskapet Build Your Dreams BYD har i over 25 år utviklet og produsert batterier for alt fra mobiltelefon til store busser og lastebiler.

Til nå har de mest brannsikre batteriene vært tunge, kostbare og hatt liten energitetthet i seg. Nå har BYD utviklet et batteri som er lettere og inneholder større energitetthet og i tillegg tåler både kortsluttning og store skader.

«Batteriet har vært gjennom en spikerpenetrering, bøyd og skadet uten at batteriet gav fra seg røyk eller ild», forklarte eier og grunnlegger av BYD, Wang Chuanfy under lanseringen.

«Vi setter en ny sikkerhetsstandard for batterier i elektriske kjøretøy», sa Wang videre.

Etter en rekke omfattende tester med spikergjennomtrenging, skader med mer, så utviklet ikke batteriene mer varme enn mellom 30 og 60 grader. Mens dagens litiumbatterier vil utvikle varme på over 500 grader, samt ta fyr og brenne ukontrolert.

Dette innebærer at fremtidens elektriske kjøretøy vil oppleves mye tryggere enn dagens og branner forårsaket av batteriene vil ikke forekomme.

Den nye batterieteknologien fra BYD har også flere andre fordeler. I tillegg til å ikke være brannfarlig, så vil de nye batteriene ta vesentlig mindre plass og veie mindre. Hver eneste celle er mindre og i en batteripakke vil det kunne legges inn 50 prosent mer celler enn dagens teknologi. Dette gir lettere kjøretøy og lenger rekkevidde.

BYD har i lengre tid ønsket å satse på trygghet fremfor lang rekkevidde for deres elektriske kjøretøy. De har sett hvordan konkurrentene har jaktet rekkevidde på bekostning av sikkerheten. Den nye batteriteknologien har som mål å få batterisikkerheten tilbake i førersetet.

«Vi er åpne for å dele vår teknologi. Flere bilprodusenter er i dag i dialog med oss om å samarbeide om bedre batterier med god rekkevidde og samtidig er trygge», avslutter Wang.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.