Ny produksjonshall for «ny» Traton-motor

Ved MANs motorfabrikk i Nürnberg i Tyskland er det investert 170 millioner euro i en ny produksjonshall på 23.000 kvadratmeter. Her skal det blant annet produseres komponenter til en ny 13-liters dieselmotor som skal brukes på tvers av de forskjellige merkene i Traton Group (MAN, Scania, VW i Latin-Amerika, og amerikanske Navistar).

Den nye produksjonshallen vil etter hvert gi plass til over 160 ansatte. I meldingen heter det at de skal produsere hovedkomponentene i Traton-gruppens nye 13-liters motorgenerasjon. Videre skal fabrikken også montere MAN-versjonen av den nye motoren fra 2024. Dette er samtidig som MAN starter produksjonen av sin nye elektriske langtransportbil. Nürnberg-fabrikken skal produsere både dieselmotorer og de nye elektriske drivlinjene til lastebiler og busser.

– Vi forventer at 50 prosent av kjøretøyene vi leverer i 2030 skal være uten lokale utslipp. Samtidig vil det være markeder og bruksområder hvor dieselmotoren fortsatt har en selvskrevet plass, uttaler Alexander Vlaskamp, som er toppsjef i MAN Truck & Bus.

– Vi skaper historie nå, sier Christian Levin, som både er toppsjef i Scania og leder av Traton-gruppen. – Vi har nå lagt til rette for et betydelig sterkere komponentfellesskap blant selskapene i gruppen.

Han sier også at den nye 13-literen etter alt å dømme blir den siste nyutviklede forbrenningsmotoren i gruppen.

Pressemeldingen etterlater et spørsmål som på ingen måte er besvart, nemlig dette: – Er det snakk om en helt ny motor som har gått helt under radaren hos journalister og andre? Eller er det rett og slett snakk om Scanias nye 13-litersmotor som etter hvert skal benyttes også i de andre selskapene i Traton-gruppen? Vi tror det siste. På Tratons hjemmeside ligger det fra i høst en pressemelding om det som kalles Common Base Engine (CBE). Det står at dette er en basismotor som skal dekke en lang rekke transportforhold. Det står også at den i Scania-utførelse vil ha motoreffekter fra 420 til 560 hk. Akkurat det er faktisk tilfelle med den nye 13-literen som Scania kaller Super 13-liter og som finnes med effekter på 420, 460, 500 og 560 hk.

Bildet øverst i denne meldingen er fra en seremoni da byggearbeidene var sluttført. Fra venstre Dr. Michael Fraas, leder for økonomiavdelingen i Nürnberg, Ulrich Zimmer, områdesjef MAN Nürnberg, Marcus König, borgermester I Nürnberg; Alexander Vlaskamp, toppsjef i MAN, Michael Kobriger, styremedlem med ansvar for produksjon og logistikk hos MAN; Arne Puls, HR-direktør hos MAN, Dr. Ingo Essel, fabrikksjef MAN Nuremberg og Markus Wansch, leder for fagforeningen hos MAN Nürnberg.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.