Helt nye Setra 500 LE er her

Setra lanserer nå deres helt nye LE serie i 500 serien. Denne skal lanseres i fire lengder og tilpasset skandinaviske ønsker og krav. Og den har høy sikkerhet for både sjåfør og passasjer.

Ny linjer og unike løsninger er det første en merker seg på den nye Setra 500 LE serien. Bussen har linjer en ikke har sett tidligere på en rutebuss. Vinduene er en blanding av høye og lave, runde og skarpe. Og en får inntrykk av panoramautsikt bak i bussen. Dette minner mye om Hannoverdesignen som ble vist frem på begynnelsen av 2000 tallet og er en tidløs design på både busser og trikker som kjører i trafikk i byen Hannover i Tyskland.

Fronten er hentet fra Comfort- og Top Class. Ellers så er designen ny og spennende. Den nye MultiClass 500 LE kan enda mer og håndterer nå også by- og forstad. Den tilbyr et spesielt bredt utvalg, og består nå av fire ulike modeller i stedet for de tre som var på 400 serien. Som buss med lavt inngangsparti, laventre, kombinerer bussene to verdener: Komfort på lavt gulv og reisekomfort. Inntil rett fremfor bakakselen har den et gjennomgående lavgulvsdesign og gir rask og praktisk inn- og utstigning i frontdelen. Dette kommer alle passasjerer til gode, men spesielt bevegelseshemmede. Tre lave trinn fører opp og inn i den bakre delen av bussen. Med innebygget turbussteknologi og et kompleks chassis setter den også standarder for komfort for lange reiser.

Den kommer i fire ulike lengder. To dørløsninger og tre ulike førerplasser. Den kommer som klasse 1 og klasse 2. Og med laventre. Den bygges etter kravene fra BDV og bus Nordic.

Den nye modellserien er basert på et modulært system som er utviklet ned til minste detalj. Det fremre overhenget på 2710 millimeter og det bakre overhenget på 3300 millimeter er ensartet på tvers av alle kjøretøy.

Dørposisjonene foran drivakselen er også identiske med en avstand på 1540 millimeter til midten av hjulet på drivakselen. Bare akselavstand og antall aksler varierer. Dette resulterer i et modellprogram som dekker alle krav til transport mellom byer:

– MultiClass S 510 LE: Ny kompakt intercitybuss. Med en akselavstand på bare 4500 millimeter og en lengde på 10,51 meter, samt en snusirkel på bare 17,3 meter og en maksimal sittekapasitet på 39 seter, er den usedvanlig smidige, kompakte bussen ideell for smale, kuperte ruter, svingete fjelloverganger , men også trange, gamle byer eller tjenester med lavt passasjervolum.

– MultiClass S 515 LE: Med en lengde på 12,21 meter, to aksler og opptil 51 seter, er dette et lavinnstigningskjøretøy i det tradisjonelle formatet, en allrounder for nesten alle bruksområder i urbane og landlige områder.

– MultiClass S 516 LE: 12.92 meters long with two axles, giving a maximum capacity of 55 seats and therefore also maximum profitability as an inter-city bus, shuttle and school bus, as well as for company transport.

– MultiClass S 518 LE: With up to 63 seats, it is a giant in the low entry segment in terms of seating capacity. The longest Setra in the new model series has a length of 14.52 meters across three axles. This bus specializes in busy services and school trips, as well as long inter-city routes.

Innvendig er det ulike løsninger som en kan velge mellom. Tilpasser universell utforming. Og vil tilpasset alle dagens og kommende krav til sikkerhet for bussjåføren og passasjerer.

Den vil komme i både 2 og 3 aksler. Men det er kun 2 akslet versjon som kan leveres med hybrid teknologi hentet fra Citaro.

Produksjonsstart for to akslet er satt mot slutten av året, mens resten kommer i produksjon begynnelsen av 2024.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.