Ny og lettere Irizar I6s Efficient

Hele 950 kiloe lettere er nye Irizar I6s Efficent, og den vil også komme med en utgave som går på flytende gass. Selv om den ved første øyekast ser lik ut som dagens I6s, så er den nesten helt ny fra front til hekk.

Torsdag ble den helt nye Irizar I6s Efficent presentert for pressen. Dessverre var dette et online show, så pressen fikk verken tatt på, sett eller prøvd den nye modellen. Men ifølge den spanske produsenten så er det snakk om en helt ny buss tverst gjennom.

Produsenten har benyttet mye mer kompositt i bussen. De har valgt bedre, lettere og mer aerodynamsike komponenter. Dette gir en vektreduksjon på nesten 1 tonn og en redusert vindmotstand opp mot 30 prosent bedre enn tidligere modeller. Dette gir igjen en drivstoffbesparelse på opp til 13 prosent.

Men den viktigste nyheten for det nordiske markedet er at den kan leveres med et Scania chassis med drivlinje på gass. Takket være Scania sin nyeste gassmotor, vil de kunne tilby bussen med en god rekkevidde. Det er montert en tank for flytende gass like fremfor drivhjulene på venstre side. Denne tanken gir en rekkevidde som kan konkurrere med dieselbusser. Og det uten at det spiser for mye av bagasjeplassen.

Denne løsningen mener Irizar og Scania vil være perfekt for en rekke ekspressbusslinjer i Norge, og turbusser som kjører lokalt hvor det finnes fyllestasjoner for flytende gass.

Lettere buss = lavere forbruk

En annen stor utfordring var å gå ned i vekt. Vekten av hver komponent ble av utviklingsteamet analysert og redusert. Og vekten på kjøretøyet har blitt omfordelt med mål om å forbedre vektfordelingen. Unikt stål og lettere komposittmaterialer ble brukt i stedet for tradisjonelle konstruksjonsmaterialer. Takket være disse innovasjonene har Irizar vært i stand til å øke plassen for passasjerer for å forbedre ergonomi og komfort. De har også redusert støy og vibrasjoner til et minimum.

Førerplassen har også blitt redesignet totalt for å være mer komfortabel og ergonomisk og ha et større synsfelt. Klimaanlegget er mer kompakt, effektiv og lettere. Det gir reiseopplevelsen i denne nye Irizar I6s Efficient så komfortabel som mulig, skal en tro Irizar sitt team.

Bedre sikkerhet

Den har en ny multiplekset arkitektur og kommunikasjonsprotokoll kan gi selvdiagnosetjenester i sanntid. Irizar-teknologi gjør forebyggende vedlikehold og online overvåking for fjerndiagnostikk mulig. Med tilkoblingssystemene utviklet av Datik, lagres all data og bruksstatistikk for kjøretøyet i skyen for å maksimere lønnsomheten, optimere ruteplanlegging og minimere vedlikeholdskostnader.

i6S efficient har de mest avanserte aktive sikkerhetssystemene for å forebygge ulykker. Dessuten har kjøretøyet en forsterket struktur som forbedrer responsen på vridning, bøying og front-mot-kollisjoner, og forbedrer også dens passive sikkerhet. Irizar har økt og forbedret førerens synsfelt. I tillegg gir det digitale kamerasystemet panoramautsikt under alle forhold og situasjoner, selv om natten eller i regnvær. Bussen har også digitale sidespeil som standard.

Ved å ha elektronikken i sentralkonsollen, tilgjengeligheten til kontrollene og det virtuelle dashbordet lar sjåførene samhandle med kjøretøyet og raskt få all informasjonen de trenger og administrere underholdnings- og komfortsystemet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.