Kan bli busstreik

I dag er forhandlingene i gang om årets lønnsoppgjør for bussbransjen. Om det ikke blir enighet, så kan det bli busstreik fra og med førstkommende Lørdag.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare, skriver Yrkestrafikkforbundet på deres sider.

– Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger til Yrkestrafikkforbundet.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene. – Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.

Dette er streikeuttaket
Yrkestrafikkforbundet representerer 6.000 av de i overkant av 12.000 organiserte bussjåførene som etter hvert kan omfattes av en streik. Resterende sjåfører er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

I første streikeuttak tas det ut 2362 bussjåfører og bybaneførere i Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger, Flisa og hele Finnmark. Yrkestrafikkforbundet organiserer 1128 av disse.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.