Ny lov om bedre sikkerhet for bussjåfører fra 1. oktober
Nå er det klart. Det blir nye regler for beskyttelse av bussjåføren fra og med 1. Oktober.
Buss i klasse I, II og III som omfattes av forskriften og som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1. oktober 2023 skal tilfredsstille kravene til frontbeskyttelse beskrevet i FN-regulativ nr. 29 pkt. 5 når kollisjonstesten er gjennomført i henhold til vedlegg 3 test A der anslagsverdien for pendelen skal være i henhold til pkt. 5.5.2. Vilkårene i pkt. 5.1.6 kan benyttes som alternativ til mekanisk prøving, står det nå i Lovdata.
Det har over mange år vært diskusjon rundt sikkerheten for bussjåføren i en klasse 1 bybuss. Nå har regjeringen lyttet til sjåførene og fra 1. oktober skal alle nye busser tilfredsstille kravet ECE-R29 om bedre frontbeskyttelse.
Kravet er egentlig et gammel krav som har vært gjeldene for lastebiler i over 30 år. Nå innføres dette i Norge som et krav for alle nye busser i alle klasser over 22 seter. Altså klasse 1, 2 og 3.
Kollektivtrafikkforeningen støtter kravet
En gjennomgang Kollektivtrafikkforeningen gjorde blant sine medlemmer tidligere i år, viser at de allerede stiller krav om dette i sine anbud.
– Dette viser at løsningene finnes, og at kollektivselskapene selv er med på å drive frem nye krav til sjåførsikkerhet i busser. Vi mener det også er nødvendig å se på flere nasjonale krav enn kun R-29, som for eksempel tverrliggende bom (R-93), og forsterkede vertikale stolper i hjørnene foran på bussen. Dette er tiltak som vil risikoen for alvorlige skader reduseres dersom det skulle skje en ulykke, sier leder av Kollektivtrafikkforeningen Olov Grøtting.