Ny klageordninge for passasjerer

– Vi ønsker å styrke rettighetene til kollektivreisende i Norge. Nå etablerer vi en nasjonal klageordning for passasjerer med buss, trikk, T-bane og bybane, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet fastsatte 25. februar 2016 endringer i transportklagenemndforskriften, yrkestransportforskriften og en egen gjennomføringsforskrift for å gjennomføre EUs forordning om busspassasjerers rettigheter.

Nasjonal klageordning styrker passasjerenes rettigheter
Alle transportører plikter å ha et system for å behandle klager fra passasjerene.

– Samtidig som vi nå styrker rettighetene til busspassasjerer, åpner vi også Transportklagenemnda for klage fra passasjerer med buss, trikk, T-bane og bybane. Det betyr at passasjerer som ikke får medhold i klagen sin til transportøren, kan bringe saken videre til en nøytral nasjonal klagenemnd, sier Solvik-Olsen.

Transportklagenemndas vedtak er kun rådgivende, og ikke juridisk bindende. Dersom en transportør ikke retter seg etter nemndas vedtak må de begrunne dette.

Assistanse for busspassasjerer med nedsatt funksjonsevne
Det skal også bli enklere å reise kollektivt for personer med nedsatt funksjonsevne. EU vedtok i 2011 et regelverk om ikke-diskriminering av passasjerer, passasjerrettigheter i tilfelle av ulykker, assistanse til personer med nedsatt funksjonsevne, rettigheter ved kansellering eller forsinkelse og minstekrav til reiseinformasjon. Disse rettighetene gjennomføres nå i norsk regelverk.

For personer med nedsatt funksjonsevne betyr dette at de vil få tilbud om gratis assistanse på enkelte utpekte bussterminaler. Det er Vegdirektoratet som skal peke ut hvilke terminaler som skal tilby en slik type assistanse.

Forskriftsendringene trer i kraft 1. april 2016.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.