Ny batterigenerasjon med økt effekt

Hovedutfordringen med batterielektriske busser er rekkevidden. Nå har det tyske selskapet Akasol tatt frem en ny batterigenerasjon med betydelig større energitetthet og dermed økt rekkevidde.

På et arrangement i Stuttgart nylig presenterte batteriprodusenten Akasol tredje generasjon av sine batterier som nå skal gå i serieproduksjon. Høyenergi-batterisystemet skal produseres i Gigafactory 1 i Darmstadt. Det nye systemet med betegnelsen «AKASystem 9 AKM 150 CYC» kjennetegnes av en meget høy energitetthet og egner seg derfor også til bruk på lange strekninger, ifølge den Darmstadt-baserte batteriprodusenten.

– Den høye energitettheten i samme fysiske batteristørrelse som det forrige systemet fører til betydelig økning i effektivitet og økt rekkevidde. Samtidig er det et spesielt kostnadseffektivt batterisystem som muliggjør fleksible skaleringsmuligheter avhengig av bruksområde, sa Sven Schulz, administrerende direktør i Akasol, ved presentasjonen av det nye systemet. Akasol nevner turbusser som brukseksempel.

Rekkevidden skal være inntil 50 prosent lengre enn med nåværende batterisystem fra den tyske produsenten.

Batterisystemet er fleksibelt, og levetiden på battericellene er optimalisert gjennom både god hurtigladeevne og langsom lading for lengre perioder med inaktivitet, for eksempel over natten. Akasol angir en levetid på opptil 4000 ladesykluser for litium-ion batterisystemet.

Med det nye batterisystemet tar Akasol i bruk aktiv væskekjøling, som sammen med termisk isolasjon av batterisystemet skal gjøre det mulig å holde battericellene i et ideelt temperaturområde og å oppnå en optimalisert ytelse med mindre aldring av cellene. Systemet skal også ha høyt nivå av brannbeskyttelse. – AKM CYC-plattformen muliggjør skreddersydd tilpasning til de aktuelle behovene, noe vi blant annet sjekker ved hjelp av kundespesifikke simuleringer. Produksjonen av det nye ultra-høyenergi batterisystemet vil starte i vår Gigafactory 1 i Darmstadt neste år. Vårt anlegg i Hazel Park i USA vil følge i løpet av 2023, sier Holger Dilchert, som er salgssjef onroad-systemer hos Akasol.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.