Daimler Truck på egne bein

Oppsplittingen av Daimler pågår ufortrødent videre. Nyttekjøretøy-divisjonen skal nå stå nå på egne bein og bli mer lønnsom.

Nyttekjøretøy-konsernet med mer enn 100 000 ansatte, bekrefter at selskapet går på Frankfurt-børsen 10. desember. Dermed går personbil- og nyttekjøretøy-divisjonene for første gang hver sin vei. Prosjektet har vært under forberedelse i flere måneder. Daimler-aksjonærene ga klarsignal for delingen av konsernet i begynnelsen av oktober. Begge selskapene vil beholde Mercedes-Benz stjernen som symbol.

En slik oppsplitting krever omfattende forberedelser. Blant annet måtte det settes opp hudrevis av nye IT-systemer for Daimler Truck, og det er blitt nye-ID-kort og e-postadresser for de ansatte. Daimler Truck verdens største produsent av lastebiler og busser.

For hver to Daimler-aksjer får Daimler-aksjonærene én ny Daimler Truck-aksje. I første omgang vil dessuten Daimler AG dessuten beholde en minoritetsandel på 35 prosent i Daimler Truck. Daimler, som nå blir ansvarlig for person- og varebilene, skal i begynnelsen av februar døpes om til Mercedes-Benz Group AG.

Tyske industrieksperter uttaler at nyttekjøretøyene alltid vært et vedheng til personbilene som har vært stjernene i kjøretøyprogrammet. Lastebiler og busser har hatt en tendens til å sitte på andre rad når viktige beslutninger er tatt og investeringer gjort. Dette vil etter alt å dømme endre seg nå.

Og selv om bussene glimrer med sitt fravær i konsernnavnet, er de selvsagt også omfattet i nye Daimler Truck. Daimler Truck er uansett et konglomerat av nyttekjøretøyprodusenter over hele verden. I Europa er Mercedes-Benz lastebiler og busser, samt Setra busser, mest kjent. I Nord-Amerika finner vi Freightliner og Western Star lastebiler og Thomas Built Buses. I India er BharatBenz en stor produsent av lastebiler og buser, og det samme gjelder Japan-baserte Fuso.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.