Ny 13-liters gassmotor fra Scania

Scania har lansert en ny 13-liters gassmotor, OC13, beregnet for bruk i busser.

Gass, og da i særdeleshet biogass, er forventet å være et viktig bidrag til det grønne skiftet innen transport. Hittil er komprimert gass i hovedsak benyttet i by- og forstadsbusser på grunn av begrenset rekkevidde. Det blir imidlertid stadig mer aktuelt å benytte flytende nedfryst naturgass/biogass. Det reduserer lagringsvolumet vesentlig, og rekkevidden økes tilsvarende.

Den nye OC13-motoren er konstruert for å gå på både komprimert og flytende gass og selvsagt både naturgass og biogass. Absolutt størst miljøeffekt har biogass, ettersom CO2-utslippene reduseres med så mye som 90%. I tillegg kan biogassen produseres lokalt fra avfall.

Motoren har et effektuttak på 410 hk ved 1900 o/min., mens dreiemomentet er 2000 Nm ved 1100-1400 o/min. Det innebærer kjørbarhet som en tilsvarende dieselmotor. Den nye 13-liters gassmotoren vil bli levert som opsjon i det nylig introduserte K-chassiset fra Scania. Chassiset kan leveres med tankløsninger alt etter ønsket rekkevidde. K-chassiset har ellers fått økt foraksellasten med 500 kg som gir bedre vektfordeling og større kapasitet for passasjerer og bagasje. Chassiset kommer nå også med forbedret fjæring med høyere komfort.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.