Jakten på Coach of the Year 2022

Den internasjonale bus & coach juryen teller meldemmer fra 22 land. I år var juryen samlet i den vakre byen Bled i Slovenia. Her ble fire turbusser nøye testet for å finne den beste som senere kan smykke seg med tittelen Coach of the Year 2022.

Hel siden 1989 har juryen arbeidet med å teste, bedømme og vurdere busser og turbusser fra produsenter over hele verden. Juryen som er sammensatt av fagjournalister fra transportmagasiner over hele Europa har alle lang fartstid i bransjen. Flere av medlemmene er også aktive yrkessjåfører ved siden av sin jobb som journalist. Dette kommer godt med når en skal vurdere kjørekomfort og arbeidsmiljø.

Med i årets test er det fire topp moderne turbusser fra fire ulike produsenter. MAN Truck & Bus deltok med dere Neoplan Cityliner C som ved første øyesyn ikke har et nytt design, men under skallet er alt nytt. Neoplan Cityliner ble for første gang lansert i 1971 og dagens design var på mange måter forut for sin tid da den ble lansert i 2006. Dermed kan Citylineren feire 50 år i år. Dette hadde heller ikke gått MAN forbi, som stilte opp med en platina-utgave hvor komfort og luksus stod høyt i kurs. Neoplan Cityliner C var også deltaker under Coach Euro Test i Senlis, Frankrike i 2009. Men årets modell kan ikke på noen måte sammenlignes med tidligere utgaver.

Volvo Buses stilte opp med deres helt nye dobbeldekker, Volvo 9700DD som bare for kort tid siden hadde verdenspremiere. Denne bussen var det kun et fåtalls jurymedlemmer som hadde fått prøvekjørt i forkant av testen. Pandemien har gjort det vanskelig for produsentene å invitere journalister for prøvekjøring av nye produkter. Derfor var det også på mange måter en lansering som foregikk under årets test.

Daimler AG var på plass med deres Setra S511HD. Denne bussen er testens korteste med knappe ti meter fra front til hekk. Setra fyller 70 år og denne var bygg nummer 2 av 16 i en limited edition serie fra fabrikken. Bussen var kundespesifisert med ulike seteløsninger og i stor grad vellutstyrt med alt tenkelig utstyrt, bortsett fra USB laderpunkter.

VDL Bus & Coach fra Nederland deltok med deres relativt nye VDL Futura FDD som ble lansert for noen få år tilbake. For de som har fulgt med på testene som juryen gjør, så deltok VDL med dobbeldekker under testen i Mantorp, Sverige i 2017. Men årest modell har fått en rekke nye løsninger og ny drivlinje. VDL har valgt å «down-size» drivlinjen og har satt inn en MX11 motor på 460HK. En løsning som VDL har fått mye gode tilbakemeldinger på fra kunder.

På mange måter så kan en ikke sammenligne eple for eple i en slik test. Alle bussene er desgnet, utviklet og bygget for helt ulike turoppdrag. Derfor vurderes alltid bussen vær for seg og omtalles i artikler seperat. Alle medlemmene av juryen har føringer for hva, hvordan og på hvilken måte bussene skal vurderes, slik at hele bussen kommer med i vurderingen. Det gis poeng for passasjerdel, førermiljø, kjørekomfort, design og helhetlig opplevelse av bussene.

Det var det slovenske magasinet Transport & Logistika med Goran Kekic som stod ansvarlig for gjennomføring av årets test. Han hadde sammen med sitt team laget en omfattende, men spennende kjørerute på kryss og tvers gjennom Slovenia. Her fikk både journalister og busser teste seg på alt fra brede, fine motorveier, til smale svingete fjellveier. Det ble til og med tid til en liten kjøretur ned til kysten av Slovenia. Her ligger et par vakre kystbyer som speiler seg i middelhavet.

Men nå er det ikke ferie journalistene er på. Det er hard arbeid fra morgen til kveld. Dagene starter tidlig med presentasjon av hver enkelt buss, både teoretisk og også praktisk presentasjon. I tillegg en nøye gjennomgang av sikkerhetsløsninger som det i dag finnes en lang rekke av på moderne busser. Noen er påkrevd og andre er tilleggsutstyr som mange velger å ha med for å gjøre arbeidsdagen både enklere og tryggere.

Setra S 511 HD

Setra S 511 HD var testens eneste som kom med analoge speil. De andre tre hadde alle valgt digitale sidespeil, men med sine egene valg av skjermstørrelse og hva som skulle vises på skjermene. Det var uansett lett å finne seg tilrette med de nye speilløsningene. Stort sett var tilbakemeldingene gode på digitale speil, men flere følte at en lett mistet kontrollen på detaljene når siden på bussen kom i skyggen ved sterkt sollys. Da kunne en ikke se så lett klaring mellom buss og hinder bakover langs siden på bussen. Dette var gjenganger hos alle tre med digitale speil. Den positive siden er mange. Kamera sitter tett på bussens side og en er dermed ikke i fare for å hekte speilhuset i noe. En har også bedre sikt ved skumring og nattkjøring. En kan også velge kontrast på bildet via bryter. Dette gir mulighet til å få bedre nattsyn langs siden og bakover. Setra S 511 HD kan leveres med både midt- og bakdør. Testbussen var utstyrt med hekktoalett og bakdør, som dermed gir god bagasjekapasitet mellom akslene.

Testbussen har en OM470 motor på 400HK og 1900NM og har en 8 trinns Powershift automatisert manuell girkasse med Voith sin unike vannretarder som gir myk og god oppbremsing.

Bagasjekapasiteten er på 8 kubikk, men om en valgte midtdør så går kapasiteten ned til 5 kubikk. Testbussen har 36 seter, men den kan leveres med opp til 44 seter. Da med midtdør og helt uten toalett. I tillegg er bussen fullspekket med alt av sikkerhetsløsninger med aktiv bremseassisten ABA4, adaptiv cruisekontroll, en førerplass hvor en har en rekke sikkerhetsløsninger hvor rattet blir trukket fra deg og setet flyttes bakover om en havner i en kollisjon. Førerplassen er romslig og en har god oversikt både over instrumentering og ut på utsiden av bussen.

Neoplan Cityliner C

Neoplan Cityliner C stilte opp med fullautomatisk girkasse fra ZF. ZF Ecolife med 6 trinn. Denne girkassen gir en sømløs girovergang. Dermed kan en utnytte kraften fra MAN D26 motoren fult ut. Motoren yter 470HK og 2300NM. I følge MAN så ligger ikke forbruket nevneverdig over det forbruket som en har på modellene med Opticruise automatisert manuell girkasse. Ved 90 km/t lå bussen på rundt 1000 omdreininger. I tillegg har bussen en utrullingsfunksjon som en kan sammeligne med den en finner på de automatiserte manuelle kassene. Dette er med å holde forbruke nede, samt at motorens turtall faller betraktelig når en triller. Som igjen gir lavere støy i bussen. Testbussen er på 13 meter.

Denne bussen er bygget i begrenset antall for Neoplan Cityliner sitt 50 års jubileum. Den er godt utstyrt med 42 komfortable seter og en romslig kjøkken innvendig i bussen. Setene er utviklet i samarbeid med Keil og Neoplan. Nakkestøtten er justerbar og en kan vippe inn slik at en kan hvile hode.

Førerplassen er romslig og en sitter lavt i forhold til passasjerene, slik at de ikke får hindret utsikten. Instrumenteringen er ikke helt nytt, men gir godt med informasjon. Dessverre tar det store dashbordet noe av utsikten rett fremfor bussen, derfor har MAN/Neoplan montert inn et ekstra speil på høyre stolpe for å kunne se i det som ellers ville vært en blindsone.

VDL Futura FDD

VDL Futura FDD har som nevnt fått MX11 på 450Hk installert. Dette for å kunne tilby kundene en buss som har lavere forbruk og mindre utstlipp. Standard er det MX13 som leveres, men om en bor og bruker bussen på steder uten de alt før store fjellovergangene, så holder MX11 lenge. Motoren er optimalisert for en så stor buss som VDL dobbeldekkeren er. Den yter 2300NM som motoren oppnår allerede ved et relativt lavt turtall. Dermed så merken en ikke stort forskjellen fra den store motoren og ned til denne. Girkassen er Traxon levert av ZF og har 12 trinn. Den er automatisert og siden optimalisert av VDL for å passe til denne store bussen best mulig.

Førerplassen i VDL FDD er romslig, men en savner å kunne justere rattstammen enda litt mer. Det er veldig begrenset justeringsmuligheter. Utover det så har en god utsyn fra førerplassen. Også oppover. VDL har valgt å la taket over førerplassen gå opover i fremkant, slik at en har god sikt i alle rettninger. De digitale speilene har fått en liten gul strek som viser hvor enden på bussen er. Dette hjelper godt når en kjører forbi andre kjøretøy og skal legge seg inn igjen. En har ikke dybdesyn i digitale speil, og dermed mister en også en følelse av hvor langt det er bak til neste kjøretøy.

Innvendig så har bussen 76 sitteplasser med god plass mellom setene. Bussen er godt utstyrt med sittegruppe både oppe og nede. VDL har også tatt frem et fulldigitalt instrumentering som kan kundetilpasses. Nytt klimamanlegg i taket har dessverre ført med seg noe mer støy i toppetasjen. Dette er VDL klar over og de jobber med å støyisolere bedre.

Volvo 9700DD

Volvo 9700DD er testens helt nye buss. Bussen bygges i samarbeid med Volvo og Carrus Oy i Finland. Den kom på markedet i 2020, da som en 4,25 meter høy ekspressbuss for det svenske markedet. Men i februar 2021 lanserte Volvo en turbussutgave på nøyaktig 4 meter med fokus på hele Europa, og det er den som er med i testen. Bussen kan kun leveres med D11 motor i kombinasjon med Volvo sin egen I-Shift girkasse. Motoren i testbussen yter 460HK og 2200NM. Dessverre føles den noe motorsvak når en kommer i bakker. Dette vil nok merkes enda mer når en kjører fullastet.

Testbussen har 79 seter, men kan leveres med maks 100 seter. Innvendig kan en skifte farge på lys og en kan velge mellom 3 ulike toninger på glassene i siderutene. Testbussen har de mørkeste siderutene. Volvo kan levere dobbeldekkeren i en rekke ulike lengder fra 13 meter til 14,8 meter. De øker lengden mellom akslene, slik at en alltid har samme bagasjekapasitet, som er på litt over 8 kubikk.

Førerplassen er romslig, men på en eller annen måte så har Volvo satt inn en begrensning på justring av setet bakover. Dette kan nok kundetilpasses. Rattjusteringen er kanskje markedets beste, men noe tungt å arbeide med. Og rattet er i største laget. Flere av jurymedlemmene kommenterte at det var litt for stort å jobbe med, og at hendelen for retarder ble sittende litt langt inne mot rattstammen. I tillegg så kan en ikke får Volvo Dynamic Steering VDS på 9700DD. Dette er etterspurt av kunder, så Volvo jobber på saken. Uansett så var bussen god å manøvrere gjennom de trange gatene i kystbyen Portoroz som ligger ved middelhavet.

Coach of the Year 2022

Poengene som er gitt fra juryens medlemmer er nå samlet inn og innen få uker vil bussen som kan smykke seg med tittelen Coach of the Year 2022 bli offentliggjort. Dette vil skje på den digitale plattformen og Bussmagasinet vil dele link med dere i god tid før utdelingen. Så følg med.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.