Den «norske» bussmessen i Sverige

Persontrafik åpnet i går dørene for årets store nordiske bussmesse i Gøteborg, Sverige. Det er stor pågang av norske besøkende, og en kan nærmest like godt omdøpe den til en norsk bussmesse.

Det er nær 100 nordiske nyheter som blir vist frem på årets Persontrafik i Gøteborg. Og både kunder, bransjefolk og besøkende strømmer til messen som ligger bare et steinkast fra Liseberg fornøyelsespark.

Gøteborg ligger under tre timer kjøretur fra Oslo og mange har tatt turen ned. Bussmagasinet har fått snakket med en god del norske besøkende og tilbakemeldingene er bare posetive. Messen er akkruat passe stor og oversiktelig, sier de fleste og de legger til at det nettopp er en ren buss og kollektivmesse som dette de verdsetter.

Elektriske busser er i flertall når en ser utelukkende på bybusser. Volvo, Hybricon, Solaris, Yutong med flere viser frem fullelektriske busser. Et felles ledesystem via patograf har en rekke fabrikken nå blitt enige om, så fremtidige byer slipper å ha en rekke ladesystemer for sine busser eller låse seg til kun et merke.

Billettsystemer og sanntidsystemer med store muligheter via web og app er fremtiden. Kollektivselskapene har til nå vært nermest en prøvekaning på ulike systemer, men nå kommer flere og flere med fleksible sytemer som kan utbygges og tilknyttes det meste som finnes på markedet. Åpent grensesnitt og med mulighet for intregrert sanntid i billettsystemet gjør hverdagen lettere for både operatør og sjåfør.

Bussmagasinet 7/2016 vil ha mer fra Persontrafik 2016.scaniavanhool

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.