Norges yngste turbussjåfør?

Midt blant et tyvetalls turbusser på bussparkeringen utenfor Oslo S finner vi turbussjåfør Runar Djupvik fra Fosnavåg. Han er i Oslo for å kjøre buss for tog i sommer. Født i 1997 er han trolig Norges yngste turbussjåfør, og han fremsnakker mer enn gjerne yrket.

Snittalderen på bussjåfører i Norge har for lengst passert 50 år og tilstrømmingen av unge sjåfører er dessverre ikke stor. Norge mangler mange hundre bussjåfører hvert eneste år. Og turbussnæringen trenger flere unge til å ta over rattet fremover. Derfor var det et godt å møte på unge Runar Djupvik på bussparkeringen i hovedstaden. Han har hatt førerkort for buss i litt over et år og har jobbet for Westauto siden februar.

«Jeg er oppvokst i en yrkesjåførfamilie og skjønte tidlig at det var turbussjåfør jeg ville bli», sier den unge turbussjåføren.

Den 9. mai 2019 fikk Djupvik førerkort for klasse D og la da planene for veien videre. Det var turbussjåfør som var hans store drøm. Gjennom bekjente i Westauto fikk han i februar i år tilbud om fast jobb.

«Jeg stortrives i selskapet. Vi er totalt fire faste ansatte og er trolig det selskapet i Norge med yngst gjennomsnittlig alder blant sjåførene. I tillegg tror jeg at jeg trolig er yngst i landet bak rattet på en turbuss»

«Jeg hører ofte at jeg trolig ikke kan være gammel nok til å kjøre buss, derfor har jeg latt skjegget gro», sier Djupvik.

Westauto holder til i moderne lokaler i Ulsteinvik og har i dag fire busser. Bussen Djupvik kjører er en Volvo 9900 som er i topp stand og med god komfort for de reisende.

«Jeg kom til Oslo for et par uker siden og skal kjøre her frem til 10. august. Det passer meg helt fint, siden jeg nettopp har kjøpt meg en 2013 modell personbil og trenger inntekten. Ruten jeg kjører er fra Oslo S til Moss og tilbake. En utrolig fin rute å kjøre», sier han.

Ønsker flere yngre inn i bussbransjen

Han er tydelig på at han gjerne skulle sett at det var flere yngre sjåfører i bransjen. Og han har noen tanker om hvordan det kan bli flere.

«Det er et par ting jeg har tenkt over. Det å ta førerkort klasse D er den mest krevende førerkortklassen vi har og da burde det kunne blitt slik at de som tar klasse D også får klasse C på førerkortet. Dette kan jeg begrunne i at det både stilles høyere krav til helse og er mer krevende å gjennomføre. Men motsatt vei er jeg ikke for», sier han.

«Så mener jeg at vi bør drive mer med kampanjer for å få bort det som mange mener er et «gammelmann» stempel som yrket har fått de siste årene», sier han og håper flere kan fremsnakke yrket.

Runar Djupvik er en mann med mange gode tanker og som brenner for bransjen. Slike personer trenger bussbransjen mange, mange flere av.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.