-Nobina har ansvaret

– Det er Nobina som har ansvaret for å skaffe busser som er egnet til bruk i Tromsø. Dette framgår helt klart ut fra anbudskontrakten, sier tidligere prosjektleder i Troms fylkeskommune, Kurt Bones.

Den nåværende direktøren i Troms fylkestrafikk hadde det administrative ansvaret for å få på plass anbudskontrakten for busstrafikken i Tromsø for perioden fram til 2018. Bones avviser at det er fylkeskommunen som har ansvaret for busskaoset som har oppstått i byen.

– I løpet av anbudsprosessen fikk vi inn rundt 150 spørsmål fra tilbyderne, og ingen av disse gikk ut på om hybridbusser ville være egnet i Tromsø eller ikke. Dersom Nobina hadde vært i tvil om dette, så burde jo selskapet anført dette i løpet av prosessen, sier Bones.

– Hvorfor ønsket dere akkurat hybridbusser til Tromsø?

– Vi lette etter en miljøvennlig bussløsning, og kom fram til at hybridbusser ville være et godt alternativ. Vi dro på befaring til Trondheim på vinterstid, og fikk vite at man der hadde gode erfaringer med hybridbusser. Jeg mener at vi fra fylkeskommunens side gjorde godt nok forberedende arbeid før vi lyste ut anbudet, sier han.

– Vi burde jo kunne forvente at Nobina; som en av Nordens største bussaktører, sørget for å sette seg så godt inn i forholdene i Tromsø at selskapet skaffet det riktige bussmateriellet. At selskapet nå forsøker å skyve ansvaret på fylkeskommunen blir helt feil, sier Kurt Bones.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.