Nettbuss har nå forlatt Nor-Way

Nettbuss vil transportere rundt 700.000 passasjerer i Norge hvert år under det nye merkenavnet Nettbuss express, som erstatter samarbeidet med NOR-WAY Bussekspress. Den 1. mai var det klart for Nettbuss Express og følgende ruter er nå under Nettbuss sitt nye selskap.

Endringene av rutenavnene er følgende:
Nå: Møre-ekspressen 145

Fra 1. mai: NX145 Fosnavåg – Volda – Stryn – Otta – Gardermoen – Oslo

Nå: Nordfjorekspressen 147

Fra 1.mai: NX147 Måløy – Nordfjordeid – Stryn – Otta – Gardermoen – Oslo

Nå: Sogn og fjordane Ekspressen 170

Fra 1.mai: NX170 Førde – Skei – Sogndal – Gol – Gardermoen/Oslo

Nå:Hallingbussen 175

Fra 1.mai: NX175 Geilo – Gol – Drammen – Oslo

Nå: Sørlandsekspessen 190

Fra 1.mai: NX190 Kristiansand – Drammen – Oslo

Nå: Mørelinjen 630

Fra 1.mai: NX155 Ålesund – Molde – Surnadal – Trondheim

Disse rutene utgjør fra 1. mai ekspressbussnettverket Nettbuss express. Mørelinjen får i tillegg nytt rutenummer 155 (tidligere 630) slik at alle rutene blir holdt i 100 serien.

Det vil fortsatt være mulig å kjøpe billetter om bord, men da går man glipp av muligheten til å planlegge frem i tid, og med dét spare penger. Kjøper du billett på nett er du også sikret plass. Prisene vil variere etter hvor tidlig du kjøper billett, og hvilken dag og avgang du kjøper billett for. Er du tidlig ute og gjerne litt fleksibel, blir reisen billigere.

Kanalen for omsetning av billetter blir en stor omveltning på mange av rutene. Som et eksempel var bare 15 prosent av billettsalget på Sørlandsekspressen i 2012 omsatt over nett. Vår ambisjon er at vi i løpet av året skal ha over 50 % av salget over på nett.

Det nye ekspressbussnettet vil bidra til å knytte distriktene sammen med resten av Norge og Skandinavia. Gjennom gode forbindelser via sentrale knutepunkt kan passasjerene reise fra eksempelvis Ulsteinvik, Måløy, Førde, Geilo og Kristiansand til Oslo, Göteborg, Malmö og København gjennom det nye nettet. Det er en helt ny epoke!

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.