Nesten tredjeparten av elbussene er kinesiske

Nesten tredjeparten av elbussene som ble solgt i Europa i fjor, var kinesiske. I et voksende marked kaprer kinesiske produsenter en stadig større andel.

Det er forskningsinstituttet International Council on Clean Transportation (ICCT) som meddeler dette i en ny rapport. I 2017 sto kinesiske produsenter for ti prosent av elbussene solgt på det europeiske marked. I fjor var Kina-andelen kommet opp i 30 prosent, altså nesten tredjeparten.

Dette skjer i et klart økende marked. Så sent som i 2017 oversteg elbussene en prosent av solgte busser over 3,5 tonn. I fjor var elbussandelen 18 prosent. Størst av de kinesiske merkene er BYD og Yutong, men det dukker stadig opp nye kinesiske aktører i Europa, eksempelvis Guangtong og Zhong Tong.

Elektriske busser i Europa er først og fremst bybusser. Av salget i 2023 var 47 prosent dieseldrevne, inklusive hybridbusser og busser drevet med biodiesel, mens 43 prosent var batterielektriske. Gassdrevne busser utgjorde ni prosent, mens busser med brenselceller utgjorde mindre enn en prosent.

For andre busser enn bybusser er situasjonen en helt annen, med 83 prosent dieseldrevne, 16 prosent på gass og en prosent batterielektriske.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.