Konkursspøkelset henger over kriserammede Van Hool

For bare et par uker siden omtalte vi en kriseplan for å redde den kriserammede belgiske bussprodusenten Van Hool. Nå kan det i stedet gå mot en konkurs.

Ifølge belgiske medier sier fire storbanker som Van Hool skylder 200 millioner euro (over to milliarder norske kroner), nei til å være med på en redningsplan for bussprodusenten. Nå viser det seg at bankene ikke er villige til å skrive ned lånene eller omdanne lånene til aksjekapital. Delstatsregjeringen i Flandern har i utgangspunktet sagt seg villig til å støtte den kriserammede bussprodusenten hvis også bankene stilte opp.

En av årsakene til at bankene på nåværende tidspunkt ikke vil være med, er at det gjennom lang tid har pågått en durabelig familiekrangel om selskapet. Dette har medført at to tredjedeler av aksjene i selskapet i praksis ikke er salgbare.

Foreløpig er det uvisst om hvordan rekonstruksjonen av Van Hool går. En mulighet det spekuleres i, er en rask konkurs og at en aktør i bransjen vil ta over selskapet. Det skal være tre interessenter. En av dem er entreprenørselskapet Guido Dumarey som er en betydelig aktør når det gjelder produksjon av spesialkjøretøy med virksomhet og datterselskaper i Belgia, Frankrike, Italia, Storbritannia og Kina. For kort tid siden kjøpte selskapet den britiske bussprodusenten Mellor, så man er langt fra ukjent med bransjen.

Men enn så lenge er det altså uvisst hva som kommer til å skje med tradisjonsrike Van Hool.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.