Nesten halvpris på periodebillett

Byrådet i Oslo ønsker å bidra til at enda flere velger å reise kollektivt. Der er det bevilget ekstra midler for å kjøre en kampanje som skal bidra til å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv. For byrådet har det vært viktig å finne tiltak som både bidrar til at nye reisende blir kjent med tilbudet, og samtidig påvirke de som ikke reiser så ofte til å reise mer.

– Nå blir alt dyrere, og vi vet at de med minst å rutte med, er mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Derfor kutter vi prisen på 30-dagers billetten kraftig for alle grupper, i et håp om å få enda flere til å velge buss, trikk og bane heller enn bil. Da får vi også mindre kø, lavere utslipp og bedre luft. Dette kan gi folk et lite førjulsløft i en krevende økonomisk hverdag, sier miljøbyråd Sirin Stav (MDG).

–Vi er glade for at kundene våre i sone 1 får mulighet til å kjøpe billigere 30-dagers billetter, slik at tallene på de som reiser kollektivt skal fortsette den gode utviklingen vi så før pandemien, sier markedsdirektør i Ruter, Ellen Marie Rogde.

Nesten 40 % reduksjon

De som reiser i sone 1, Stor-Oslo, kan i perioden fra onsdag 16. november og frem til og med fredag 15. desember kjøpe periodebilletter til sterkt rabattert pris. En voksenbillett i sone 1 koster da 499 kroner, tilsvarende billett for studenter koster 299 kroner, mens barn, ungdom og honnør 30-dagers billett vil kunne kjøpes for 249 kroner. Dette vil si en prisreduksjon på nesten 40 % fra ordinær pris.

Her får du kjøpt rabatterte 30-dagers billetter

Billettene selges bare i appen Ruter, som er den nyeste versjonen av Ruters billett- og reisesøkapp. Det er bare mulig å kjøpe én rabattert 30-dagers billett per person. For å kjøpe billett må du være registrert som kunde i appen. Voksne som vil kjøpe til barn kan også gjøre dette uten å registrere barna. Da må billetten kjøpes i app i barnas mobiltelefon.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.