Nesten 200 batterielektriske Solarisbusser til Oslo

Nå er det endelig bekreftet. Solaris sin største odre på batterielektriske leddbusser noen sinne går til Oslo. Hele 183 nullutslipps leddbusser settes inn i trafikk i indre Oslo by med Unibuss som operatør og Ruter AS som oppdragsgiver i 2023.

«Vi er ekstremt stolte over tilliten Unibuss AS igjen har vist oss, og vi ser virkelig etter frem til å utvide samarbeidet vårt ytterligere. En kontrakt på et så stor leveranse av elbusser er også et godt bevis på at nullutslippsrevolusjonen har blitt realitet. Oslo-befolkningen får snart muligheten til å se det selv med egne øyne. Og de kan reise med komfortable Urbino 18 elektriske busser», understreket Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.

Og da var det klart. Det er Solaris som skal levere hele pakken med nesten 200 busser til Oslo indre by. Lenge var det klart at Unibuss ble tildelt oppdraget, men hvilken leveandør som skulle levere de mange elektriske leddbussene var hemmelig.

Solaris har siden 2005 bygget opp et godt og solid nettverk i Norge. De har levert busser til en rekke norske busselskaper og var tidlig ute med alternative drivlinjer. En av de første hybridbussene som ble testet ut i Norge, var en Solaris leddbuss. Og noen av de første batterielektriske bussene som ble satt inn i et prøveprosjekt i Oslo var Solaris Urbino 12 Electric, som forøvrig også ble kåret til Bus of the Year 2017.

Det er nå leddbussutgaven av denne, Urbino 18 Electric som det vil komme 183 stykker av til Oslo. Dette er tidenes største enkelt ordre på batterielektriske leddbusser for Solaris og et solid steg mot nullutslippsbusser i hele Oslo.

«Unibuss er svært fornøyd med valget av Solaris som leverandør av den største bussflåten i et anbud i Norge. Unibuss i nært samarbeid med Solaris vil gi Ruter en stabil og høy kvalitetsbussflåte i Oslo. Unibuss og Solaris har et langt og solid forhold, og vi utvikler gjerne dette videre, understreker Øystein Svendsen administrerende direktør i Unibuss.

De 18 meter lange leddbussene fra Solaris vil få en batteripakke på over 500 kWh som igjen vil gi en rekkevidde på over 300 kilometer. Bussene er utstyrt med en sentralmontert elektrisk motor på 250 kW.

Bussene vil bli utstyrt med komfortable seter, USB ladeport og spesielt partikkelfilter som skal forhindre smittespredning ombord i bussene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.