Nedgang i bussalget

Bertel O. Steen Lastebil og Buss håpet på leveranse av 50 busser, men endte med 44. Covid-19 situasjonen har påvirket bussalget betydelig, og dette vil merkes godt inn i 2021.

Samtidig som omorganiseringen hos Bertel O. Steen ble igangsatt så slo Covid-19 pandemien til for fult. 2020 skulle bli året med rekordleveranser og ny konsernstruktur. Rekordsalg ble det dessverre ikke, men omorganiseringen er i full gang.

Mercedes-Benz Norge Nyttekjøretøy er nå blitt til Bertel O. Steen Lastebil og buss. I tillegg er forhandlerene rundt om i Norge tettere knyttet til hovedkontoret på Lørenskog. Konserndirektør Jarle Viuls har hovedansvaret for den nye organisasjonen. Ansvarlig for salg av buss er Jon Øyvind Rist.

«Vi skal bli mer kunde- og markedsorientert», sa Jarle Viuls under pressemøtet torsdag. Den nye organiseringen skal være klart innen utgangen av 2020 og flytter samtidig inn i nye lokaler på Lørenskog.

«På kort tid har vi fått på plass en ledergruppe jeg har stor tro på. Det er blitt en spennende sammensetning, de fleste er meget erfarne personer med bred kompetanse innen fagfeltet lastebil og buss, som jeg gleder meg til å samarbeide med»

«Vi knytter tettere bånd til våre forhandelere og 18 av våre last- og buss forhandlere skal konverteres inn i enheten,» forklarer Viuls. Dette arbeidet vil selvsagt pågå med en tidshorisont som strekker seg utover store deler av 2021.

Nedgang i salg av buss

Men samtidig så ser de inn i året 2021 med en smule pesimissme på salg av busser.

«Vi hadde satt noen mål om 50 solgte enheter i 2020, men når Covid-19 pandemien kom, så stanset mye av salget og vi endte på 44 enheter. Turbussalget stoppet helt opp og vi har flere busser på lager som er klare for levering om noen skulle trenge en buss på kort varsel», sier Viuls og håper nå på bedre tider.

Tregt elbussalg

Elektrifisering av busser har også kommet godt i gang over hele landet og Europa forøvrig, men også her sliter nok Mercedes-Benz med å nå gode salgstall. Flere nye leverandører er kommet til, noe som gjør det mer krevende for de ettablerte merkene.

«Vi lanserte nettopp flere nye modeller. Mercedes-Bens Intouro som er en by- og forstadsbuss, samt en ny Mercedes-Benz G batterielektrisk leddbuss. Batterielektriske busser skulle vi ønske å kunne selge flere av,» sier han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.