Nå kommer økt hastighet for kjøring med tilhenger

– At ulike kjøretøy kjører i veldig ulike hastigheter, kan skape trafikkfarlige situasjoner. Blant annet kan det føre til farlige forbikjøringer og påkjørsler bakfra. Derfor ønsker vi å se på ulike tiltak for å få mest mulig lik fart på høyhastighetsveier, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Statens vegvesen sender i dag på høring forslag til enkelte endringer i hastighetsreglene ved kjøring på motorvei og motortrafikkvei. Målet er å redusere fartsforskjeller mellom ulike kjøretøy. Forslaget består av tre deler:

Minimumskravet til konstruktive hastighet for å kunne kjøre på motorvei og motor­trafikkvei økes fra dagens 40 km/t, til 60 km/t.

Tillatt kjørehastighet for motorvogn som trekker tilhenger uten bremser med en aktuell totalvekt på 300 kg eller mer, økes fra dagens 60 km/t, til 80 km/t.

Tillatt kjørehastighet for motorvogn som trekker tilhenger med bremser, eller uten bremser med aktuell totalvekt under 300 kg, økes fra 80 til 100 km/t.

For å få rett til å kjøre med tilhenger i fart over 80 km/t, foreslås det etablert en egen ordning – Tempo 100-ordning – etter dansk/tysk modell, og med tilsvarende krav om blant annet teknisk godkjenning og periodisk kjøretøykontroll av tilhenger, og krav til trekkende bil og sammenkoblingen mellom bil og tilhenger.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.