Nå kommer klasse 2 elbusser

Busworld: Tirsdag ble det klart at VY, tidligere Nettbuss, har bestilt 55 batterielektriske busser fra Build Your Dreams BYD. Dette er den største enkeltordren opp til nå for BYD i Europa. Leveransen inneholder også de aller første 13 meter klasse II batterielektriske bussene.

28 av de 55 batterielektriske bussene vil være av typen 13 meter klasse II. Dette er den første ordrene i denne bussklasse med ren elektrisk drivlinje. VY, tidligere Nettbuss er blandt norges største busselskaper og har også ruteproduksjon i Sverige.

Bussene vil bli utstyrt med en batterikapasitet som vil gi nok rekkevidde til å fungere som intercity- / langrutebuss. De vil få 45 komfortable seter og utstyrt med hypermoderne klimaanlegg som er det mest energisparende systemet på markedet i dag og som reduserer Co2 utslippet ytterligere.

I tillegg får VY 20 12 meter og syv 18 meter batterielektriske busser. Bussene vil settes inn i trafikk i byer som Oslo, Hamar og Haugesund.

BYD har nå over 1000 batterielektriske busser i trafikk over hele Europa. Totalt på verdensbasis har BYD levert over 50.000 batterielektriske busser.

“Dette er en viktig anledning i historien til BYD i Europa,” sa administrerende direktør for BYD Europe, Isbrand Ho,

“i løpet av få dager har to av Norges ledende leverandører av offentlig transport gitt støtte til merkevaren BYD . Ikke bare har de gjort et betydelig engasjement med BYD, ”sier han.

“De har lagt sin tro på elektrisk mobilitet, og har tatt et stort skritt mot å bygge en bærekraftig fremtid for lokalsamfunn over hele landet. Og nå har vår klasse II 12 meter eBus enda større appell som tilbyr by-til-by-kapasitet.”

“55 BYD eBuser i én ordre representerer en stor investering i våre produkter, noe som ytterligere understreker flyttingen i Europa til elektrisk mobilitet. Igjen kan passasjerer ombord på Vy-busstjenester se frem til trygg, komfortabel og stille transport – alt i visshet om at deres reiser er 100 prosent utslippsfrie.”

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.