Nå kommer den europeiske utgaven av Volvo 9700 DD

I løpet noen få måneder vil den helt nye europeiske versjonen av Volvo 9700 DD være klar for markedet. Bussen får en høyde på 4 meter og med 460 heste krefter. Flere kunder har allerede bestilt den.

Med lanseringen av Volvo 9700 DD for europeiske operasjoner har vi et omfattende utvalg av buss- og turistbusser med et bredt utvalg av versjoner som kundene kan velge mellom. Vi har allerede mottatt flere ordrer på dobbeltdekker fra det nordiske markedet, og det er veldig gledelig at vi nå også kan tilby andre europeiske kunder denne ekspres- og turistbussen i premiumklasse, sier Ulf Magnusson, Senior Vice President i Volvo Buses.

Den 4. Februar klokken 16.00 så avdukes den nye modellen. Det blir en buss som skal konkurrere på både ekspressbuss- og turbuss markedet over hele Europa.

Bussmagasinet var i 2020 å testkjørte den svenske versjonen av Volvo 9700 DD. Den er rundt 20 cm høyere enn den modellen som nå skal slippes. Opplevelsen vil være ganske lik tross en litt lavere høyde. En stabil og behagelig buss å kjøre. Men dessverre med begrenset opp til 460 hestekrefter, noe som er litt i minste laget for norske forhold.

Motoren er D11K460 som er koblet sammen med Volvo sin I-Shift girkasse. Motoren kan kjøres på fossil diesel, HBO og også biodiesel opp til B100 kvalitet.

Bussen skal bygges hos Carrus OY i Finland i tett samarbeid med Volvo.

Link til vår video fra lanseringen av den svenske utgaven av Volvo 9700 DD:

https://youtu.be/ox6lzx2E63I

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.