Mye spennende på Busworld Europe

Om bare en måned arrangeres bussmessen Busworld Europe i Brussel, fire år etter forrige gang på grunn av en pandemi i mellomtiden. Mye har skjedd på disse fire årene, så turen til Brussel kan gjerne være verdt pengene.

Det er i tidsrommet 7. til 12. oktober det skjer. Store navn som Van Hool, Daimler, MAN, Iveco Bus, VDL, Scania, Irizar, Ebusco, Solaris, Otokar, Anadolu Isuzu, Karsan mange flere vil være godt representert. Og så vil det bli lagt merke til at en stor aktør ikke er der, Volvo. Dette har nok sammenhengen med at svenskene har lagt ned sin egen karosseriproduksjon og at det vil gå litt tid før man kan beskue Volvo-busser bygd av nye samarbeidspartnere.

Noen aktører vil være til stede på Busworld Europe for første gang. Det gjelder for eksempel MCV (Egypt), JBM (India) and Marcopolo (Brasil). Den førstnevnte av disse, MCV, undertegnet for få dager siden den formelle avtalen med Volvo Buses om å produsere by- og intercitybusser på Volvo-chassiser.

Men messen vil også vise en meget stor underskog av alle typer underleverandører til bussbransjen. Den raske overgangen til elbusser som vi opplever, gjør et stadig færre bussprodusenter produserer «alt» selv. Alt av komponenter og programvare som fremveksten av elbusser har medført, har også resultert i mange nye underleverandører man ikke så for fire år siden.

Seminarer og konferanser

Og så blir selve utstillingen også fulgt opp av et meget rikholdig program av seminarer og konferanser. Blant høydepunktene i så måte er Zero Emission Bus (ZEB) Conference i dagene 9. til 12. oktober. Her tar man blant annet for seg de nyeste utviklingene når det gjelder batterielektriske og hydrogendrevne busser. Driver Safety Seminar 10. oktober er også verdt å få med seg.

Storsatsning fra Iveco

Iveco Bus er en av produsentene som virkelig slår på stortromme under Busworld Europe. Selskapet byr ikke på mindre enn 11 utstillingsobjekter hvor hovedfokus vil ligge på utslippsfri drift. Innenfor elbusser får man se alt fra eDaily som komplettbuss og chassis via E-Way New Generation, Streetway Elec og Crossway LE Elec. Det ryktes også at selskapet skal ha premiere på en helt ny utslippsfri bybuss, men opplysninger om den har vi ikke.

Iveco kommer også til å vise busser for natur- og biogass, og det blir også vist avanserte førerstøttesystemer.

Solaris

Er litt mer beskjeden på Busworld med to leddbusser, Urbino 18 Electric og Urbino 18 Hydrogen. Førstnevnte har en helt ny elektrisk arkitektur med en ny generasjon batterier som skal gi økt rekkevidde. For enkelte besøkende vil det nok være givende å se to nærmest identiske bybusser, men med noe forskjellig drivlinje. Her skal man ta med seg at Solaris er markedsleder på busser med hydrogenfyrt brenselcelle i Europa.

Komponent-nyheter

Også på komponentsiden vil det bli vist mange nyheter på Busworld. Vi tar med et par eksempler her. Eberspächer vil presentere en ny produktserie, AC138 EVO, spesielt beregnet på hybride og batterielektriske busser. Her er det gjort bruk av en patentert varmepumpe-teknologi for oppvarming og kjøling med lavt effektforbruk, noe som i sin tur gir økt rekkevidde.

Spanske Cojali S.L er en multinasjonal produsent av komponenter og elektronikk. På Busworld vil selskapet vise løsninger for oppkobling, forbyggende vedlikehold og fjerndiagnose. Det ryktes også at selskapet har tatt frem egne løsninger for utslippsfrie langdistansebusser.

(Bildet viser glimt fra Busworld Europe for fire år siden. Foto: Busworld Europe)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.