Avtalen mellom Volvo Buses og MCV er klar

Etter at Volvo Buses besluttet å legge ned sin egen karosseriproduksjon i Polen, inngikk selskapet en intensjonsavtale med egyptiske MCV om karosseriproduksjon på bybusser. Nå er den endelige avtalen formelt undertegnet, og produksjonen starter i 2024.

Avtalen omfatter karosserier for Volvo 7900 Electric og 7900 Electric Artic, samt en kommende elbuss for regiontrafikk. Den vet vi ellers foreløpig ikke noe om.

Slik det ser ut nå, vil Volvo Buses åpne for bestilling mot slutten av 2023, og de første kundene vil få sine busser første kvartal 2025.

Som tidligere nevnt skal Volvo selv produsere chassisene, mens MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) har ansvaret for karosseriene. Men overfor kundene vil de ferdige bussene fremstå som et komplett Volvo-produkt og hvor Volvo har fullt service- og oppfølgingsansvar. Kundene får altså ikke flere parter å forholde seg til enn i dag.

MCV ble etablert i 1994. Selskapets globale hovedkontor ligger i Kairo i Egypt. Selskapet har en kapasitet på 6.000 busser i året og omsetter sine produkter i Europa, Asia, Afrika og Australia.

Bildet: Anna Westerberg, administrerende direktør for Volvo Buses og Karim Ghabbour med tilsvarende posisjon i MCV undertegner avtalen mellom selskapene. Foto: Volvo Buses.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.