Mercedes-Benz Travego Euro VI i Tyrkia

Euro VI kravene til uslipp fra tyngre kjøretøy som busser og lastebiler har vært gjeldene i Europa allerede en stund. Fra 1. januar 2016 ble også dette kravet gjeldene i Tyrkia. I følge kilder i Mercedes-Benz systemet så slippes det nå en ny turbuss med Euro VI kun for hjemmemarkedet i Tyrkia.

Lenge har Bussmagasinet sittet på bilder av en ny Mercedes-Benz turbuss. De første bildene viste en ny design med tydelige merker hvor det stod «Travego» både i grill og hekk. Ved nærmere øyesyn kunne en se at fronten var tilnærmet lik den Mercedes-Benz benytter på sin turbuss for det indiske markedet. Og bak på bussen var det to store felt hvor luften fra Euro VI motoren skal slippe ut.

En rekke entusiaster har publisert bilder på Facebook av denne nye modellen. Og antydet at denne vil bli den nye Travego, etterfølgeren av dagens modell som kom på markedet i 1999.

Like lenge som vi har hatt bildene, har vi forsøkt å få Mercedes-Benz i tale. De har via den norske importøren, Bertel O. Steen, ikke ønsket å kommentere bildene. Samtidig har de avkreftet en ny turbuss for det europeiske markedet.

Nå har kilder i Mercedes-Benz prøvd å gi oss en forklaring på hva som er avfotografert ved fabrikken i Istanbul. I følge kildene så er denne nye turbussen den nye Euro VI modellen som kun skal produseres og selges på det tyrkiske markedet. Det foreligger ingen planer, ved skrivende stund om denne skal leveres til det europeiske markedet.

Ut fra det Bussmagasinet erfarer, så vil det trolig komme en ny turbuss fra Mercedes-Benz i løpet av dette året for det europeiske markedet, da nye krav om veltesikring (R66.02) vil bli innført neste år. Salgstallene for dagens Travego er synkende og derfor er det fremdeles noe usikkert om det vil bli en helt ny toppmodell fra Mercedes-Benz, eller en høyere utgave av Tourismo, som vil lyde navnet «Travego».

Bilde: Skjermdump fra Facebooksiden Norske Turistbusser satt sammen av Frank Røyseland.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.