Jubel i kantina hos LL Setesdal Bilruter

Det var stor stemning og gleden var til å ta og føle på når avgjørelsen om hvem som skulle kjøre Setesdalen ble klar. Over 40 ansatte var samlet i kantine på Evjemoen i Aust-Agder denne tirsdagskvelden.

– Da avgjørelsen kom var det jubel og stor stemning blant de 40 ansatte som var samlet i kantine i går kveld, sier en strålende fornøyd daglig leder hos LL Setesdal Bilruter, Terje Greibesland.

Han mener det var en veldig viktig seier, ikke minst for de ansatte og selskapets historie.

– Vi har drevet med persontransport her i Setesdalen i snart 100 år og derfor var det både godt og ikke minst viktig at vi vant, sier han.

Nå begynner det viktige arbeidet med veien videre mot anbudsoppstart 1. januar 2017. Nye busser skal kjøpes inn og ruteplanen skal endres.

_DSC1298– Vi får noen endringer i ruteplane. Men det blir bedre enn i dag. AKT har lagt inn at det skal bli halvtimes avganger til og fra Kristiansand morgen og ettermiddag, samt en ekstra avgang mellom Evje og Arendal, sier Greibesland.

Men samtidig vil trolig Setesdalsekpressen forsvinne som begrep. AKT har mulighet til å inngå et samarbeid med Nor-Way bussekspress, men Bussmagasinet erfarer at dette ikke vil skje.

– AKT har helt klart muligheten til å samarbeide med Nor-Way, men i utgangspunktet så passer ikke deres konsept inn i AKT sitt. Uansett så har AKT et ønske om at ekspressbussen skal kjøre til Haukeli for der å kunne korespondere med andre, sier Greibesland som ikke ønsker å gå nærmere inn på dette.

Jakten på hvem som skal levere de rundt 40 bussene til anbudet Vennesla nord og Setesdalen starter nå. Greibesland ønsker ikke å kommentere noe rundt leveranser og sier dette er en lukket prosess i respekt til leverandørene. Men han bekrefter at det er en god del minibusser som skal kjøpes inn.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.