Mercedes-Benz ordnet busstrafikken under fotball-VM 1974

I disse dager med fotball-VW i Qatar har Mercedes-Benz latt oss få kikke litt tilbake til utøvertransporten under fotball-VM i 1974, altså for 48 år siden. Alt var mye mindre, alt var mye mindre glamorøst, og Mercedes-Benz klarte all utøvertransport ved hjelp av 16 busser.

Og hvorfor nettopp 16? Jo det deltok 16 nasjoner i et mesterskap som ble gjennomført i Vest-Tyskland, inklusive Vest-Berlin. Dette var jo mange år før Tyskland var samlet til ett rike igjen.

Det var Mercedes-Benz O302 som ble benyttet i utøvertransporten i 1974. Denne modellen så dagens lys allerede i 1965 og var i produksjon frem til 1976. Neste generasjon, O303, var allerede i produksjon i 1975, men det var altså O302 som ble benyttet. Bussene ble levert med sekssylindrede sugemotorer med effekter fra 126 til 240 hk. (Artikkelforfatteren var sjåfør på en 1969-modell Mercedes-Benz O302 tilhørende Brigaden i Nord-Norge i 1972/73. Med den minste motoren var den ikke akkurat noen hurtigløper i tunge nordnorske bakker.)

Nytt av året i O302 i 1974 var aircondition. Fra 1971 ble bussene også levert med luftfjæring. I alt ble det produsert i noe over 32.000 eksemplarer.

Utøverbussene i 1974 hadde spesiell dekor. Alle hadde en sitrongul karosserifarge med logoen til VM 74 lakkert på siden. Videre hadde hver enkelt av de 16 utøverbussene det aktuelle flagget lakkert på begge sider og navnet på deltakerlandet. Ellers hadde bussene stort sett alt av komfortutstyr som var mulig å levere på en buss på midten av 70-tallet. Det innbefattet datidens feteste musikkanlegg, askebeger på hver passasjerplass og tappeanlegg for øl. Dette var jo lenge før røykelovene, og det var sosialt akseptert å nyte både røyk og øl, også for idrettsutøvere. Hver utøver hadde for øvrig sin dedikerte plass i bussen.

7. juli 1974 gikk finalekampen mellom Vest-Tyskland og Nederland i München. Tyskerne vant 2-1. Dette var andre gang Vest-Tyskland ble vinner av fotball-VM. Første gang var 20 år tidligere, i 1954.

Etter VM 74 gikk alle utøverbussene i ordinær trafikk med ny dekor hos forskjellige selskaper. Ingen av bussene fra VM 74 har overlevd. Bussen på bildet øverst er derfor en tro kopi av VM-bussen til Vest-Tyskland, satt i stand og dekorert av Mercedes-Benz og plassert på selskapets museum i Stuttgart. Her kan den beskues av alle besøkende, og ifølge selskapet er den et populært utstillingsobjekt.

Leveransebilde av de 16 utøverbussene, alle av typen Mercedes-Benz O302.
VM-logoen i 1974.
Glimt fra interiøret.
Selvsagt askebeger.
Fett musikkanlegg.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.